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Thermoelektrische Generatoren (TEG) zur Effizienzsteigerung von modernen Nutzfahrzeugen

Heber, Lars und Helmich, Matthias und Rinderknecht, Frank (2023) Thermoelektrische Generatoren (TEG) zur Effizienzsteigerung von modernen Nutzfahrzeugen. 8. VDI Tagung: Antriebsstranglösungen für Nutzfahrzeuge, 2023-07-05 - 2023-07-06, Baden-Baden. ISBN 978-3-18-092421-2.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
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Offizielle URL: https://www.vdi-wissensforum.de/weiterbildung-automobil/antriebsstrangloesung-nutzfahrzeuge/

Kurzfassung

Fuel consumption and emissions from commercial vehicles account for a large proportion of road transport emissions and without further technical innovation, significant reductions are unlikely. Part of this problem is that about 2/3 of the chemical energy in the fuel of current diesel vehicles is lost in the form of waste heat via the engine coolant and exhaust system. Thermoelectric generators offer a solution with low complexity and a competitive cost-benefit ratio compared to other efficiency technologies. In this research study, a holistic modelling approach that includes all vehicle interactions is used. The objectives of the study are conventional heavy-duty diesel vehicles and natural gas vehicles. In the context of the transformation of the transport sector, the potentials for future powertrains, such as hydrogen combustion engines and fuel cells, are also presented. The holistic approach enables the evaluation of the technology based on fuel and emission reduction as well as payback time for current and future commercial vehicles. The use of a thermoelectric generator appears to be techno-economically advantageous for current and future powertrains. The results are highly dependent on the load point and the application profile of the vehicles. For example, the fuel savings for a current diesel vehicle are in the range of 0.5-1.5% and the payback period is between 1.4 and over 10 years. For current natural gas vehicles, it is 1.8-2.6% and 0.7-2.5 years. The holistic research approach and highly integrated design of the system have enabled power densities of up to 250 W/dm3 for diesel vehicles and up to 570 W/dm3 for natural gas vehicles. These values represent significant increases in the state of the art. The thermoelectric waste heat recovery technology is of interest for vehicle applications with gasoline, diesel, natural gas, hydrogen combustion engines and fuel cells.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/194541/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Thermoelektrische Generatoren (TEG) zur Effizienzsteigerung von modernen Nutzfahrzeugen
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heber, Larslars.heber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5077-0984NICHT SPEZIFIZIERT
Helmich, MatthiasMatthias.Helmich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0668-0177NICHT SPEZIFIZIERT
Rinderknecht, FrankFrank.Rinderknecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-9452-1715NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 Juli 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-3-18-092421-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermoelectrics, waste heat utilisation, efficiency increase, holistic development
Veranstaltungstitel:8. VDI Tagung: Antriebsstranglösungen für Nutzfahrzeuge
Veranstaltungsort:Baden-Baden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juli 2023
Veranstaltungsende:6 Juli 2023
Veranstalter :VDI Wissensforum
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Heber, Lars
Hinterlegt am:23 Aug 2023 15:30
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:55

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