elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Innovative Integration of Severe Weather Forecasts into an Extended Arrival Manager

Temme, Marco-Michael und Gluchshenko, Olga und Nöhren, Lennard und Kleinert, Matthias und Ohneiser, Oliver und Muth, Kathleen und Ehr, Heiko und Groß, Niklas und Temme, Annette und Lagasio, Martina und Milelli, Massimo und Mazzarella, Vincenzo und Parodi, Antonio und Realini, Eugenio und Federico, Stefano und Torcasio, Claudia und Kerschbaum, Markus und Esbri, Laura und Llasat, Maria del Carmen und Rigo, Tomeu und Biondi, Riccardo (2023) Innovative Integration of Severe Weather Forecasts into an Extended Arrival Manager. Aerospace, 10 (210). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace10030210. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
9MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2226-4310/10/3/210

Kurzfassung

In the H2020 project "Satellite-borne and INsitu Observations to Predict The Initiation of Convection for ATM" (SINOPTICA), an air traffic controller support system was extended to organize approaching traffic even under severe weather conditions. During project runtime, traffic days with extreme weather events in the Po Valley were analyzed, an arrival manager was extended with a module for 4D diversion trajectory calculation, two display variants for severe weather conditions in an air traffic controller primary display were developed, and the airport Milano Malpensa was modelled for an air traffic simulation. On the meteorological side, three new forecasting techniques were developed to better nowcast weather events affecting tactical air traffic operations and used to automatically organize arrival traffic. Additionally, short-range weather forecasts with high spatial resolution were elaborated using radar-based nowcasting and a numerical weather prediction model with data assimilation. This nowcast information was integrated into the extended arrival manager for the sequencing and guiding of approaching aircraft even in adverse weather situations. The combination of fast and reliable weather nowcasts with a guidance support system enables severe weather diversion coordination in combination with a visualization of its dynamics on traffic situation displays.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/194047/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Innovative Integration of Severe Weather Forecasts into an Extended Arrival Manager
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Temme, Marco-Michaelmarco.temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2446-5489NICHT SPEZIFIZIERT
Gluchshenko, OlgaOlga.Gluchshenko (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2189-1319NICHT SPEZIFIZIERT
Nöhren, LennardLennard.Noehren (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kleinert, MatthiasMatthias.Kleinert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0782-4147NICHT SPEZIFIZIERT
Ohneiser, OliverOliver.Ohneiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5411-691XNICHT SPEZIFIZIERT
Muth, KathleenKathleen.Muth (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehr, HeikoHeiko.Ehr (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Groß, Niklasniklas.gross (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Temme, AnnetteAnnette.Temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8245-3473NICHT SPEZIFIZIERT
Lagasio, MartinaCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milelli, MassimoCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mazzarella, VincenzoCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Parodi, AntonioCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Realini, EugenioGEOMATICS RESEARCH & DEVELOPMENT SRL, Como, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Federico, StefanoIstituto di Scienze dell’Atmosfera e del Clima - C.N.R. (ISAC)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Torcasio, ClaudiaIstituto di Scienze dell’Atmosfera e del Clima - C.N.R. (ISAC)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kerschbaum, MarkusAustro Control GmbH, Wien, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Esbri, LauraDepartment of Applied Physics, Universitat de Barcelona, SpainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Llasat, Maria del CarmenDepartment of Applied Physics, Universitat de Barcelona, SpainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rigo, TomeuMeteorological Service of Catalonia, SpainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Biondi, RiccardoGeosciences Department, University of Padua, Padua, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 Februar 2023
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3390/aerospace10030210
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:MDPI Aerospace
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:air traffic management and airports; air traffic control; arrival manager; controller support system; severe weather visualization; nowcasting; weather research and forecasting
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt, L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Temme, Dr.rer.nat. Marco-Michael
Hinterlegt am:27 Feb 2023 10:39
Letzte Änderung:02 Mär 2023 11:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.