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A Numerical Test Rig for Turbomachinery Flows Based on Large Eddy Simulations With a High-Order Discontinuous Galerkin Scheme - Part 2: Shock Capturing and Transonic Flows

Klose, Björn und Morsbach, Christian und Bergmann, Michael und Hergt, Alexander und Klinner, Joachim und Grund, Sebastian und Kügeler, Edmund (2023) A Numerical Test Rig for Turbomachinery Flows Based on Large Eddy Simulations With a High-Order Discontinuous Galerkin Scheme - Part 2: Shock Capturing and Transonic Flows. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition. Volume 13D: Turbomachinery — Multidisciplinary Design Approaches, Optimization, and Uncertainty Quantification; Radial Turbomachinery Aerodynamics; Unsteady Flows, 13D. ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, 2023-06-26 - 2023-06-30, Boston, United States. doi: 10.1115/GT2023-101891.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
7MB

Offizielle URL: https://asmedigitalcollection.asme.org/GT/proceedings-abstract/GT2023/87110/V13DT36A008/1168663

Kurzfassung

In the second paper of this three part series, we focus on the simulation of transonic test cases for turbomachinery applications using a high-order discontinuous Galerkin spectral element method (DGSEM). High-fidelity simulations of transonic compressors and turbines are particularly challenging, as they typically occur at high Reynolds number and require additional treatment to reliably capture the shock waves characterizing such flows. A recently developed finite-volume subcell shock capturing scheme tailored for the DGSEM is applied and evaluated with regard to the shock sensor. To this end, we conduct implicit large-eddy simulations of a high-pressure turbine cascade from public literature and a transonic compressor cascade measured at the German Aerospace Center, both at a high Reynolds number above 10E6. Based on the results, we examine modal-energy and flow-feature based shock indicator functions, compare the simulation data to experimental and numerical studies and present an analysis of the unsteady features of the flows.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/193419/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Numerical Test Rig for Turbomachinery Flows Based on Large Eddy Simulations With a High-Order Discontinuous Galerkin Scheme - Part 2: Shock Capturing and Transonic Flows
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klose, Björnbjoern.klose (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8069-7885NICHT SPEZIFIZIERT
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Bergmann, MichaelMichael.Bergmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0553-5584NICHT SPEZIFIZIERT
Hergt, Alexanderalexander.hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326146992794
Klinner, JoachimJoachim.Klinner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2709-9664146992795
Grund, Sebastiansebastian.grund (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kügeler, EdmundEdmund.Kuegeler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9719-626XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 September 2023
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition. Volume 13D: Turbomachinery — Multidisciplinary Design Approaches, Optimization, and Uncertainty Quantification; Radial Turbomachinery Aerodynamics; Unsteady Flows
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:13D
DOI:10.1115/GT2023-101891
Status:veröffentlicht
Stichwörter:discontinuous Galerkin, shock capturing, transonic, compressor, turbine
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition
Veranstaltungsort:Boston, United States
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Juni 2023
Veranstaltungsende:30 Juni 2023
Veranstalter :ASME
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Test und Simulation für Gasturbinen > Virtuelle Turbine und numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Hinterlegt von: Klose, Björn
Hinterlegt am:20 Nov 2023 07:04
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:54

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