elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Model Based Analysis of Two-Alternative Decision Errors in a Videopanorama-Based Remote Tower Work Position

Fürstenau, Norbert (2022) Model Based Analysis of Two-Alternative Decision Errors in a Videopanorama-Based Remote Tower Work Position. In: Virtual and Remote Tower (2nd edition) - Research, Design, Development, Validation and Implementation Research Topics in Aerospace. Springer Publishers. Seiten 217-239. doi: 10.1007/978-3-030-93650-1_9. ISBN 978-3-030-93649-5. ISSN 2194-8240.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-93650-1

Kurzfassung

Initial analysis of Remote Control Tower (RTO) field test with a prototype videopanorama system under quasi operational conditions [10] has shown performance deficits quantified by two-alternative aircraft maneuver discrimination tasks [3]. Here we present the quantitative analysis of these results using the complementary methods of Bayes inference, signal detection theory (SDT) with parametric and non-parametric discriminabilities d’ and A, and application of time pressure theory [4]. RTO-controller working position (CWP-) performance was directly compared with that one of the conventional tower-CWP with direct out-of-windows view by means of simultaneous aircraft maneuver observations within the control zone at both operator positions. For this analysis we took into account correct (Hit rate), incorrect (False Alarms, FA) answers to discrimination tasks, and we took into account non-answers for a pessimistic quantification of RTO-performance. As initial working hypothesis this lead to the concept of time pressure (TP) as one major source of the measured response errors. A fit of experimental error rates with an error function derived from the Hendy et al. information processing (IP/TP)-hypothesis [5] provides some evidence in support of this model.We expect the RTO-performance deficits to decrease with the introduction of certain automation features to reduce time pressure and improve the usability of the videopanorama system.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/192553/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Model Based Analysis of Two-Alternative Decision Errors in a Videopanorama-Based Remote Tower Work Position
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fürstenau, NorbertNorbert.Fuerstenau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2022
Erschienen in:Virtual and Remote Tower (2nd edition) - Research, Design, Development, Validation and Implementation
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-030-93650-1_9
Seitenbereich:Seiten 217-239
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Fürstenau, NorbertNorbert.Fuerstenau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Publishers
Name der Reihe:Research Topics in Aerospace
ISSN:2194-8240
ISBN:978-3-030-93649-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:remote tower
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung
Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Höver, Julia
Hinterlegt am:19 Dez 2022 10:27
Letzte Änderung:19 Dez 2022 10:27

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.