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Low Mach preconditioning for turbomachinery flow simulations with cavities and variable gas compositions

Sivel, Pierre und Frey, Christian und Kügeler, Edmund und Keil, Markus (2022) Low Mach preconditioning for turbomachinery flow simulations with cavities and variable gas compositions. In: ASME Turbo Expo 2022: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2022. ASME Turbo expo 2022, 13.-17. Jun 2022, Rotterdam, Niederlande. doi: 10.1115/GT2022-79369. ISBN 978-079188612-0.

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Kurzfassung

The optimization of turbomachines increasingly relies on highly accurate numerical performance predictions. Loss predictions require the cavities of the machine to be included in numerical simulations. Commonly, in cavities, the velocity of the simulated fluid is small. For density-based solvers, this results in slow convergence and inaccurate computations. Further, the fluid in cavities is often composed of several gases. This paper presents the low Mach preconditioning method for multi-component thermally perfect gas of DLR’s inhouse solver TRACE. Two low Mach academic test cases, a lid driven cavity and an air and exhaust gas mixing layer, are computed to validate the preconditioner. Both test cases show an accelarated convergence and an improved accuracy, when preconditioning is used. A 1.5 stage low-pressure turbine rig with a labyrinth seal is computed with thermally perfect air. The result shows a good agreement with the experimental reference. The fluid is then changed to exhaust gas, and two air inflows are added in the labyrinth seal, to analyze the effect of low Mach preconditioning on the mixing of the two gases. The preconditioned computation shows an improved convergence in the cavity. Moreover, the wall temperature and the gas distribution in the cavity differ, when preconditioning is applied.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/192162/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Low Mach preconditioning for turbomachinery flow simulations with cavities and variable gas compositions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sivel, PierrePierre.Sivel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frey, ChristianChristian.Frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Kügeler, EdmundEdmund.Kuegeler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9719-626XNICHT SPEZIFIZIERT
Keil, Markusmarkus.keil (at) mtu.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Juli 2022
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2022: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2022-79369
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAmerican Society of Mechanical Engineers (ASME)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:978-079188612-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Low Mach Preconditioning, Multi-Component Gas, Turbomachinery
Veranstaltungstitel:ASME Turbo expo 2022
Veranstaltungsort:Rotterdam, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:13.-17. Jun 2022
Veranstalter :ASME
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Sivel, Pierre
Hinterlegt am:12 Dez 2022 09:40
Letzte Änderung:12 Dez 2022 09:40

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