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Calculation of Roughness Effects in Cooling Channels for Thermal Conduction of an Air Cooled Electrical Excited Synchronous Machine

Spielmann, Hagen und Nasr, Joffre (2022) Calculation of Roughness Effects in Cooling Channels for Thermal Conduction of an Air Cooled Electrical Excited Synchronous Machine. 2022 Second International Conference on Sustainable Mobility Applications, Renewables and Technology (SMART), 2022-11-23 - 2022-11-25, Italien. doi: 10.1109/SMART55236.2022.9990317. ISBN 978-1-6654-7146-6.

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4MB

Kurzfassung

The roughness of the laminated iron sheets in the cooling channel has an influence to the thermal conductance between air and iron package. In this paper the thermal behavior of an electrical excited synchronous machine with air cooling was simulated with an CFD program and a lumped parameter model. The results are compared to the measurement of a constructed machine. The machine is also used to get the values of roughness in the application. This measured values are recalculated to the equivalent sand corn roughness used in the simulation. The lumped parameter model is updated with a new simulation module to simulate the roughness of the sheets in the air flow channel. The necessity is shown in the results of a further paper where the correction parameter of the conductivity were to high. With the implemented roughness the lumped parameter model is verified to the measurement and CFD simulation. The results show a reduction of the necessary correction parameter in the lumped parameter model. In consequence the model calculation accuracy is raised.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/191570/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Calculation of Roughness Effects in Cooling Channels for Thermal Conduction of an Air Cooled Electrical Excited Synchronous Machine
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Spielmann, HagenHagen.Spielmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nasr, JoffreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/SMART55236.2022.9990317
ISBN:978-1-6654-7146-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:cooling channel roughness, rough thermal transition, Lumped parameter model, electrical excited synchronous machine, forced air cooling
Veranstaltungstitel:2022 Second International Conference on Sustainable Mobility Applications, Renewables and Technology (SMART)
Veranstaltungsort:Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 November 2022
Veranstaltungsende:25 November 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Spielmann, Hagen
Hinterlegt am:11 Jan 2023 13:50
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:52

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