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Fast Time and Real Time Validation of a Remain Well Clear Function for Airspace Classes D to G

Corraro, Gianluca und Corraro, Federico und Ciniglio, Umberto und Filippone, Edoardo und Pastor, Enric und Peinecke, Niklas und Frau, Giuseppe und Theunissen, Erik und Shaw, Chris (2022) Fast Time and Real Time Validation of a Remain Well Clear Function for Airspace Classes D to G. In: SESAR Innovation Days. SESAR Joint Undertaking. SESAR Innovation Days 2022, 5.-8. Dez. 2022, Budapest, Ungarn. ISSN 0770-1268.

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Kurzfassung

A relevant step in the full seamless integration of Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) in unsegregated airspace is the development of a Detect-And-Avoid (DAA) system that supports their insertion in airspace classes D to G, where the interaction of RPAS with aircraft flying Visual Flight Rules, possibly not transponder equipped, poses major challenges. These challenges mainly arise from the need to assure a level of safety, specifically against the risk of Mid-Air Collision events, as high as that currently characterizing manned civil and commercial aviation. While a DAA system last resort is represented by the Collision Avoidance component, the Remain-Well-Clear (RWC) component acts as a Decision Support System to assist the Remote Pilot in preventing collision hazards. This paper discusses the results of fast-time and real-time simulations performed to validate a prototype RWC system for RPAS integration in European airspace classes D to G. The RWC functional and operational context was defined. Fast-time simulations were used to tune RWC system parameters such as the quantification of the well-clear volume and the time-to-alert. Real-time simulations evaluated how acceptable RWC functionality was for remote pilots and air traffic controllers. Future research activities are also proposed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188782/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Fast Time and Real Time Validation of a Remain Well Clear Function for Airspace Classes D to G
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Corraro, GianlucaCIRANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Corraro, FedericoCIRANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ciniglio, UmbertoCIRANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Filippone, EdoardoCIRANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pastor, Enricenric (at) ac.upc.eduhttps://orcid.org/0000-0002-7587-8702NICHT SPEZIFIZIERT
Peinecke, NiklasNiklas.Peinecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6683-2323NICHT SPEZIFIZIERT
Frau, GiuseppeDeep BlueNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Theunissen, ErikISDNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shaw, ChrisEUROCONTROLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2022
Erschienen in:SESAR Innovation Days
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:SESAR Joint Undertaking
ISSN:0770-1268
Status:veröffentlicht
Stichwörter:detect and avoid; remain well clear; remotely piloted aircraft systems; fast-time simulations; real-time simulations; human performances
Veranstaltungstitel:SESAR Innovation Days 2022
Veranstaltungsort:Budapest, Ungarn
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:5.-8. Dez. 2022
Veranstalter :SESAR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Peinecke, Dr.rer.nat. Niklas
Hinterlegt am:12 Dez 2022 09:34
Letzte Änderung:19 Dez 2022 09:24

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