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Comparison of Flight Test Data and Aeroelastic Simulation Results for DLR's Research Aircraft ATRA

Ritter, Markus Raimund und Feldwisch, Johan Moritz und Voß, Arne und Kirmse, Tania und Reimer, Lars und Heinrich, Ralf (2022) Comparison of Flight Test Data and Aeroelastic Simulation Results for DLR's Research Aircraft ATRA. In: 19th International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, IFASD 2022. International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics (IFASD) 2022, 2022-06-13 - 2022-06-17, Madrid, Spanien. ISBN 978-840942353-8.

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Kurzfassung

The development, testing and production of new aircraft are associated with considerable temporal and financial risks due to the product and manufacturing complexity. In order to accelerate the introduction of innovative technologies for more economical, more environmentally friendly and safer air transport vehicles and to better control the technological risks involved, DLR's guiding concept The Virtual Product aims at virtualizing the aircraft design, development and manufacturing processes. The availability and application of high fidelity, multidisciplinary simulation tools are a key factor, in particular in early phases of the design. The tools must provide reliable results in a robust manner for the entire flight envelope, including various aerodynamic nonlinearities. High fidelity simulation methods and tools with focus on loads analysis and virtual flight testing for jet transport aircraft have been developed and established in the past at DLR. This work addresses the validation of the tools. Simulation results are compared with data recorded during two flight tests of the DLR ATRA, an Airbus A320-200. A quasi-steady turn maneuver with a bank angle of 60° and a loadfactor of 2 g, and an unsteady pull-up maneuver with a maximum loadfactor of 2.2 g. Good agreement between the simulation results and the experimental data is obtained for both maneuvers.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188119/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Comparison of Flight Test Data and Aeroelastic Simulation Results for DLR's Research Aircraft ATRA
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ritter, Markus RaimundMarkus.Ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Feldwisch, Johan MoritzJohan.Feldwisch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4522-3721NICHT SPEZIFIZIERT
Voß, ArneArne.Voss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2266-7853143956414
Kirmse, TaniaTania.Kirmse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reimer, LarsLars.Reimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinrich, RalfRalf.Heinrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 Juni 2022
Erschienen in:19th International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, IFASD 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-840942353-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, High-Fidelity Multidisciplinary Analysis, Virtual Flight Testing, The Virtual Product, Computational Aeroelasticity, Numerical Flight Dynamics, IPCT, DLR-ATRA
Veranstaltungstitel:International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics (IFASD) 2022
Veranstaltungsort:Madrid, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 Juni 2022
Veranstaltungsende:17 Juni 2022
Veranstalter :Universidad Carlos III de Madrid
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Ritter, Markus Raimund
Hinterlegt am:05 Sep 2022 13:10
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:49

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