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Aerodynamic design of shock control bumps considering structural constraints

Goerttler, Andreas und Künnecke, Sven Christian und Sabater, Christian (2024) Aerodynamic design of shock control bumps considering structural constraints. In: 23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV, 154, Seiten 671-681. Springer Nature. 23. STAB-DGLR-Symposium 2022, 2022-11-09 - 2022-11-10, Berlin, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5_63. ISBN 978-3-031-40481-8. ISSN 1612-2909.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-40482-5

Kurzfassung

The design of realistic shock control bumps requires multiple disciplines. In this paper, several shapes of shock control bumps are investigated numerically and evaluated under structural considerations due to constraints imposed by a realistic morphing spoiler structure. The bumps are optimized to reduce the drag of two-dimensional airfoils at a given lift coefficient. The shapes are not only evaluated by their drag reduction potential but also by their structural feasibility. The aerodynamic optimization is done with surrogate based modeling with up to five parameters. It is shown that up to 30% of drag reduction is reached. The penalty of only allowing structurally feasible bump shapes is within an acceptable range of only few percentage points.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/186930/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:ISSN 1612-2909 ISSN 1860-0824 (electronic) ISBN 978-3-031-40481-8 ISBN 978-3-031-40482-5 (eBook)
Titel:Aerodynamic design of shock control bumps considering structural constraints
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Goerttler, AndreasAndreas.Goerttler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8315-1298NICHT SPEZIFIZIERT
Künnecke, Sven ChristianSven.Kuennecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7139-3492NICHT SPEZIFIZIERT
Sabater, ChristianChristian.SabaterCampomanes (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0492-9875NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:154
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5_63
Seitenbereich:Seiten 671-681
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, JulienILR-Aerodynamik, TU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-031-40481-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Shock control bumps, structural consideration, drag reduction, computational fluid dynamics
Veranstaltungstitel:23. STAB-DGLR-Symposium 2022
Veranstaltungsort:Berlin, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 November 2022
Veranstaltungsende:10 November 2022
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Goerttler, Andreas
Hinterlegt am:14 Nov 2022 18:22
Letzte Änderung:06 Aug 2024 17:28

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