elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Feeder routing for air-to-air refueling operations

Hansknecht, Christoph und Joormann, Imke und Korn, Bernd und Morscheck, Fabian und Stiller, Sebastian (2022) Feeder routing for air-to-air refueling operations. European Journal of Operational Research. Elsevier. doi: 10.1016/j.ejor.2022.04.016. ISSN 0377-2217.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0377221722003149

Kurzfassung

With the ever increasing volume of air traffic comes an enormous environmental impact, specifically due to carbon emissions. A promising approach to reduce this impact is the introduction of en route air-to-air refueling, allowing for the design of aircraft with reduced weight and a decreased fuel burn. Aside from the design of aircraft, the key challenge lies in the planning of the refueling operation in order to minimize the fuel burn of the feeder fleet. The air-to-air refueling problem is a variant of a vehicle routing problem in which a fleet of feeders are to perform air-to-air refueling operations for a fixed set of cruisers. In this paper, we devise an IP-based method capable of solving this problem supported by an ODE model of the feeders’ fuel consumption. The algorithmic key to solve the air-to-air refueling problem lies in separating the problem of finding routes serving cruisers and assigning sets of routes to individual feeders. We demonstrate the effectiveness of our methods both on real-world and artificial instances, solving all problems to optimality and significantly outperforming state-of-the-art heuristic methods.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/186279/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Feeder routing for air-to-air refueling operations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hansknecht, Christophc.hansknecht (at) tu-braunschweig.dehttps://orcid.org/0000-0003-3948-9344NICHT SPEZIFIZIERT
Joormann, Imkei.joormann (at) tu-braunschweig.dehttps://orcid.org/0000-0002-0189-0557NICHT SPEZIFIZIERT
Korn, BerndBernd.Korn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3598-8971NICHT SPEZIFIZIERT
Morscheck, FabianFabian.Morscheck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4655-1057NICHT SPEZIFIZIERT
Stiller, Sebastiansebastian.stiller (at) tu-braunschweig.dehttps://orcid.org/0000-0002-8792-4390NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 April 2022
Erschienen in:European Journal of Operational Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.ejor.2022.04.016
Verlag:Elsevier
ISSN:0377-2217
Status:veröffentlicht
Stichwörter:RoutingBranch-and-PriceAir-to-Air RefuelingNP-hardness
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Morscheck, Fabian
Hinterlegt am:03 Mai 2022 12:43
Letzte Änderung:29 Jun 2023 07:23

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.