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Case Study for Testing the Validity of NOx-Ozone Algorithmic Climate Change Functions for Optimising Flight Trajectories

Rao, Pratik und Yin, Feijia und Grewe, Volker und Yamashita, Hiroshi und Jöckel, Patrick und Matthes, Sigrun und Mertens, Mariano und Frömming, Christine (2022) Case Study for Testing the Validity of NOx-Ozone Algorithmic Climate Change Functions for Optimising Flight Trajectories. Aerospace, 9 (5), Seite 231. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace9050231. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
5MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.3390/aerospace9050231

Kurzfassung

One possibility to reduce the climate impact of aviation is the avoidance of climate-sensitive regions, which is synonymous with climate-optimised flight planning. Those regions can be identified by algorithmic Climate Change Functions (aCCFs) for nitrogen oxides (NO x x), water vapour (H 2 2O) as well as contrail cirrus, which provide a measure of climate effects associated with corresponding emissions. In this study, we evaluate the effectiveness of reducing the aviation-induced climate impact via ozone (O 3) formation (resulting from NO x x emissions), when solely using O 3 3 aCCFs for the aircraft trajectory optimisation strategy. The effectiveness of such a strategy and the associated potential mitigation of climate effects is explored by using the chemistry–climate model EMAC (ECHAM5/MESSy) with various submodels. A summer and winter day, characterised by a large spatial variability of the O 3 3 aCCFs, are selected.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/186263/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Case Study for Testing the Validity of NOx-Ozone Algorithmic Climate Change Functions for Optimising Flight Trajectories
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rao, PratikUniversität Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yin, FeijiaUniversität Delft, NLhttps://orcid.org/0000-0002-6081-9136NICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Yamashita, HiroshiDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-2458-1826NICHT SPEZIFIZIERT
Jöckel, PatrickDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8964-1394NICHT SPEZIFIZIERT
Matthes, SigrunDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-5114-2418NICHT SPEZIFIZIERT
Mertens, MarianoDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3549-6889NICHT SPEZIFIZIERT
Frömming, ChristineDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-5516-7180NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2022
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:9
DOI:10.3390/aerospace9050231
Seitenbereich:Seite 231
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air traffic, NOx, ozone, algorithmic climate change functions, aCCF
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Grewe, Prof. Dr. Volker
Hinterlegt am:29 Apr 2022 14:39
Letzte Änderung:03 Mai 2022 12:27

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