elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Investigating Pedestrians’ Interactions with Automated Buses: How Do External and Dynamic HMIs Affect Trust?

Lau, Merle und Jipp, Meike und Oehl, Michael (2022) Investigating Pedestrians’ Interactions with Automated Buses: How Do External and Dynamic HMIs Affect Trust? Annual Conference of the HFES Europe Chapter, 2022-04-20 - 2022-04-22, Turin, Italien.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 2025
126kB

Kurzfassung

Pedestrians as vulnerable road users highly depend on the communication with other road users. This also applies to their future interaction with automated vehicles (AVs), especially with larger sized AVs, as miscommunication can have serious consequences. Current research manifested that pedestrians need implicit communication, e.g., vehicle dynamics. Additionally, explicit communication is needed to clarify misunderstandings before they actually result in accidents. Two communication tools exist for AVs and stand in focus of this study: Dynamic Human-Machine Interfaces (dHMIs) for implicit communication and external Human-Machine Interfaces (eHMIs) for additional explicit communication. The interplay of both means of communication has not yet been sufficiently researched for larger sized vehicles. This experimental online study (N=120) addressed pedestrians' interactions with an automated bus on a shared space and focused on possible negative effects on pedestrians’ trust ratings when the eHMI contradicted the dHMI (non-matching condition). Results revealed that pedestrians' trust ratings were surprisingly high in the non-matching condition which represented a high-risk traffic scenario for them. These findings provided insights into possible negative effects of eHMIs when they do not match vehicle behavior (dHMI). An outlook on possible derivations for the design of a safe human-machine interaction between pedestrians and larger AVs is given.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/186259/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Investigating Pedestrians’ Interactions with Automated Buses: How Do External and Dynamic HMIs Affect Trust?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lau, MerleMerle.Lau (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4852-034XNICHT SPEZIFIZIERT
Jipp, MeikeMeike.Jipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Automated vehicles, external Human-Machine Interface (eHMI)
Veranstaltungstitel:Annual Conference of the HFES Europe Chapter
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 April 2022
Veranstaltungsende:22 April 2022
Veranstalter :HFES Europe Chapter
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Zukunftsbilder eines automatisierten integrierten Verkehrssystems (alt)
Standort: Berlin-Adlershof , Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsflussmodellierung in Mobilitätssystemen, BS
Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BS
Institut für Verkehrsforschung > Leitungsbereich VF
Hinterlegt von: Lau, Merle
Hinterlegt am:29 Apr 2022 14:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:47

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.