elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Validating criticality for cyclist-vehicle interactions

Utesch, Fabian und Zhao, Min und Goos, Kristina und Saul, Hagen und Zhang, Meng und Fischer, Martin (2022) Validating criticality for cyclist-vehicle interactions. ICTTP7, 2022-08-23 - 2022-08-25, Göteburg, Schweden.

[img] PDF
2MB

Offizielle URL: https://www5.shocklogic.com/scripts/jmevent/programme.php?Client_Id=%27KONGRESS%27&Project_Id=%2720371%27&System_Id=1

Kurzfassung

Ten interactions between cyclists and vehicles at a high-traffic intersection in Braunschweig, Germany were investigated. Trajectories, speed and distances in between road users were measured based on recordings from a high-end stereo-video camera system. As objective measures minimum time to collision (TTC_min), minimum time to zebra (TTZ_min), time integrated TTC (TIT), time exposed TTC (TET), minimum predictive encroachment time (PrET_min), pedestrian risk index (PRI) and an in-house metric, the Amberlight Risk Index (ARI) were calculated. As subjective measures the video recordings were rated for risk by three experts and 126 volunteers in an online study. A correlation analysis reveals that subjective ratings of volunteers correlate strongly with TTC_min and the maximum ARI and moderately with TET, TIT, TTZ_min and PRI. The expert ratings correlate moderately with PrET_min and weakly with TET, TIT and PRI. There was only a weak correlation between the ratings of the experts and volunteers. The TTC metric family (TTC_min, TTZ_min, TET and TIT) had strong correlations with each other. Based on subjective video ratings by humans as criterion, this work shows that the minimum of the popular TTC together with the ARI are well suited to predict criticality for cyclist-vehicle interactions at intersections as perceived by volunteers. However, the human ratings did not always agree. More research is needed to investigate why and which subjective risk rating is suited best for a given situation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/185775/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Validating criticality for cyclist-vehicle interactions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Utesch, FabianFabian.Utesch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3830-5777NICHT SPEZIFIZIERT
Zhao, MinMin.Zhao (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Goos, KristinaKristina.Goos (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Saul, HagenHagen.Saul (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6961-7883NICHT SPEZIFIZIERT
Zhang, MengMeng.Zhang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, MartinMa.Fischer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8435-4321NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 August 2022
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:vulnerable road users criticality metrics traffic safety
Veranstaltungstitel:ICTTP7
Veranstaltungsort:Göteburg, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 August 2022
Veranstaltungsende:25 August 2022
Veranstalter :VTI und SAFER
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC KoFiF (alt)
Standort: Berlin-Adlershof , Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BA
Institut für Verkehrssystemtechnik > Verifikation und Validierung, BS
Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsgewinnung und Modellierung, BA
Institut für Verkehrssystemtechnik > Design & Bewertung von Mobilitätslösungen, BA
Hinterlegt von: Utesch, Fabian
Hinterlegt am:02 Sep 2022 18:45
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:47

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.