elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Virtual testing for design and certification of (fusion) bonded longitudinal joints in a fibre composite fuselage: A proposal using FEM-based progressive damage analysis

Völkerink, Oliver und Hühne, Christian (2022) Virtual testing for design and certification of (fusion) bonded longitudinal joints in a fibre composite fuselage: A proposal using FEM-based progressive damage analysis. Composites Part C: Open Access (7), Seite 100236. Elsevier. doi: 10.1016/j.jcomc.2022.100236. ISSN 2666-6820.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666682022000068

Kurzfassung

In the design of bonded aircraft structures, the type of failure is crucial. More specifically, the failure in case of overload should be limited to the surrounding fibre composite structure. Due to the interaction of damage phenomena, failure behaviour cannot be easily predicted. To simplify the design process, guidelines should ensure that the desired failure behaviour occurs. This work investigates if suitable progressive damage analysis methods can, at least in parts, replace physical test campaigns to substantiate these design guidelines. Using the design of a longitudinal fuselage joint as an example, a continuum damage model for composite materials previously developed by the author is used to analyse the strength and occurring failure modes in detail. It is shown that physical tests could be reduced to a minimum in the future.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/185384/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Virtual testing for design and certification of (fusion) bonded longitudinal joints in a fibre composite fuselage: A proposal using FEM-based progressive damage analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Völkerink, Oliveroliver.voelkerink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9589-1963NICHT SPEZIFIZIERT
Hühne, Christianchristian.huehne (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2218-1223NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2022
Erschienen in:Composites Part C: Open Access
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.jcomc.2022.100236
Seitenbereich:Seite 100236
Verlag:Elsevier
ISSN:2666-6820
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Damage mechanicsFinite element analysis (FEA)Failure criterionNon-linear behaviourPlastic deformationFibre reinforced plastics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Völkerink, Dr. Oliver
Hinterlegt am:07 Mär 2022 05:30
Letzte Änderung:05 Dez 2022 05:58

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.