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Analysis and uncertainty quantification of a hybrid laminar flow control system

Barklage, A. und Römer, U. und Bertram, Anna und Bekemeyer, Philipp und Himisch, Jan und Radespiel, R. und Badrya, Camli (2022) Analysis and uncertainty quantification of a hybrid laminar flow control system. In: AIAA SciTech 2022 Forum. AIAA SciTech 2022, 03. - 07. Jan. 2022, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2022-2452. ISBN 978-162410631-6.

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Kurzfassung

This study aims at quantification of suction velocities for a hybrid laminar flow control (HLFC) application by taking data and model uncertainties into account. Since suction velocities cannot be measured directly, they are calculated using the Darcy-Forchheimer model. The model uses the pressure distribution and the porosity characteristics of the suction skin as boundary conditions that incorporate various sources of uncertainties. This paper attempts to quantify these uncertainties and to propagate them through the Darcy-Forchheimer model. The approach uses a sampling method to provide uncertainties associated with the suction velocities. In addition, the modelling error of the Darcy-Forchheimer model is estimated and also taken into account. It turns out that information on the local porosity characteristics of the suction skin is essential to reduce uncertainty of the estimated suction velocities for the application studied. In order to identify the most influential contributions to uncertainties of the suction velocities, a sensitivity study is carried out. The most influential contribution shows to be the uncertainty in the porosity characteristics, followed by uncertainties in the pressure distribution. Contributions with negligible influence are the model error and the uncertainty in reference pressure

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/148334/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Analysis and uncertainty quantification of a hybrid laminar flow control system
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Barklage, A.Technische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Römer, U.Technische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bertram, AnnaAnna.Bertram (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2757-670XNICHT SPEZIFIZIERT
Bekemeyer, PhilippPhilipp.Bekemeyer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Himisch, JanJan.Himisch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, R.Technische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Badrya, CamliTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2022
Erschienen in:AIAA SciTech 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-2452
ISBN:978-162410631-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid Laminar Flow, Uncertainty Quantification, Flow Control, Data Fusion
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2022
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:03. - 07. Jan. 2022
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Bekemeyer, Philipp
Hinterlegt am:17 Jan 2022 07:52
Letzte Änderung:10 Aug 2023 07:37

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