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Low-Noise Design of Medium-Range Aircraft for Energy Efficient Aviation

Domogalla, Vincent und Bertsch, Lothar und Plohr, Martin und Stumpf, Eike und Spakovsky, Zoltán (2022) Low-Noise Design of Medium-Range Aircraft for Energy Efficient Aviation. Aerospace, 9 (1), Seiten 1-29. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace9010003. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2226-4310/9/1/3

Kurzfassung

Promising low-noise aircraft architectures have been identified over the last few years at DLR. A set of DLR aircraft concepts was selected for further assessment in the context of sustainable and energy-efficient aviation and was established at the TU Braunschweig in 2019, the Cluster of Excellence for Sustainable and Energy-Efficient Aviation (SE2A). Specific Top-Level aircraft requirements were defined by the cluster and the selected DLR aircraft designs were improved with focus on aircraft noise, emissions, and contrail generation. The presented paper specifically addresses the reduction of aviation noise with focus on noise shielding and modifications to the flight performance. This article presents the state of the art of the simulation process at DLR and demonstrates that the novel aircraft concepts can reduce the noise impact by up to 50% in terms of sound exposure level isocontour area while reducing the fuel burn by 6%, respective to a conventional aircraft for the same mission. The study shows that a tube-wing architecture with a top-mounted, forward-swept wing and low fan pressure ratio propulsors installed above the fuselage at the wing junction can yield significant noise shielding at improved low-speed performance and reduce critical fuel burn and emissions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/148202/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Low-Noise Design of Medium-Range Aircraft for Energy Efficient Aviation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Domogalla, Vincentvincent.domogalla (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bertsch, LotharLothar.Bertsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2780-2858NICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, MartinMartin.Plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Stumpf, Eikestumpf (at) ilr.rwth-aachen.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Spakovsky, Zoltánzolti (at) mit.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2022
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:9
DOI:10.3390/aerospace9010003
Seitenbereich:Seiten 1-29
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTMPDINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Aircraft Noise
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:low-noise aircraft design, center of excellence, Sustainable and Energy-Efficient Aviation (SE2A), forward swept wing, PANAM; PrADO, RCE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Berlin-Adlershof , Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Carter, Beatrice
Hinterlegt am:21 Jan 2022 17:32
Letzte Änderung:27 Jan 2022 10:32

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