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Dynamic stall on a supercritical airfoil

Geissler, W. und Dietz, G. und Mai, H. (2005) Dynamic stall on a supercritical airfoil. Aerospace Science and Technology, Vol. 9 (No. 5), Seiten 390-399.

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Kurzfassung

For the present investigations of dynamic stall a supercritical airfoil was chosen. This new airfoil designed by DLR will be used in dynamic stall control research activities (project ADASYS) planned for the near future: the leading edge portion of the airfoil will be drooped down dynamically to improve dynamic stall characteristics on the retreating side during blade motion. The optimised transonic properties of the airfoil, i.e., reduction of shock strength over a Mach number range will improve in addition the performance of the advancing rotor blade. Dynamic stall experiments on the rigid supercritical airfoil have first been carried out in the DNW-TWG transonic wind tunnel with a 1 m × 1 m cross section of the test section and adaptive top and bottom – walls. This tunnel has the advantage to cover the speed range of both retreating and advancing blade. Emphasis has been placed on unsteady pressure measurements along the adaptive walls simultaneously with the unsteady pressure measurements on the pitching model. In addition to the experiments corresponding numerical simulations with a RANS-code have been carried out and their results are compared with the experimental data. Of main concern are the influence of laminar-turbulent boundary-layer transition as well as wind-tunnel-wall interference effects on the unsteady results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/14552/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2005,
Titel:Dynamic stall on a supercritical airfoil
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Geissler, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dietz, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2005
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 9
Seitenbereich:Seiten 390-399
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, supercritical airfoil, calculation versus experiment, wind tunnel wall corrections
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:03 Sep 2007
Letzte Änderung:14 Jan 2010 21:59

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