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Structural design of heavy-lift unmanned cargo drones in low altitudes

Hecken, Tobias und Cumnuantip, Sunpeth und Klimmek, Thomas (2021) Structural design of heavy-lift unmanned cargo drones in low altitudes. In: Automated Low-Altitude Air Delivery - Towards Autonomous Cargo Transportation with Drones Research Topics in Aerospace. Springer. Seiten 159-183. doi: 10.1007/978-3-030-83144-8. ISBN 978-3-030-83144-8. ISSN 2194-8259.

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Kurzfassung

This chapter presents the conceptual loads analysis and the structural design of the unmanned cargo aircraft concepts within the Automated Low Alti-tude Air Delivery (ALAADy) project of the German Aerospace Center, DLR. Three concepts of a gyroplane, a fixed high-wing with a twin boom v-tail aircraft and abox wing aircraft are concerned in the project. The main focus is on the estimation of the structural weight of each unconventional aircraft configuration. However, the application of empirical formulations based on conventional aircraft configurations is not suitable for this task. Instead, the task is performed with a parametric design process which is designed to be used for the structural design of an unconventional aircraft. In this process, the structural models are set up as finite element models ina parametric manner. The loads analysis and the aeroelastic structural dimensioning are then performed using these finite element models. This process is developed by the DLR and it is called the MONA process. The major result of the process is the structural weight of each unmanned aircraft (UA) concept. Finally, the structural weights of all aircraft are compared. The weight comparison contributes to the global evaluation of the aircraft concepts within the ALAADY project. Based on the considered aircraft requirements, the considered load cases and the considered system masses, the gyroplane has the minimum structure weight of 2,720 kg.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/145091/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Structural design of heavy-lift unmanned cargo drones in low altitudes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hecken, TobiasTobias.Hecken (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cumnuantip, SunpethSunpeth.Cumnuantip (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, ThomasThomas.Klimmek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5573-7355NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2021
Erschienen in:Automated Low-Altitude Air Delivery - Towards Autonomous Cargo Transportation with Drones
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-030-83144-8
Seitenbereich:Seiten 159-183
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dauer, JohannJohann.Dauer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8287-2376NICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Research Topics in Aerospace
ISSN:2194-8259
ISBN:978-3-030-83144-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Preliminary design, Parametric aeroelastic design process, Structuralmodel, Transportation drone
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Unbemannte Flugsysteme
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Hecken, Tobias
Hinterlegt am:08 Nov 2021 16:05
Letzte Änderung:09 Mär 2022 11:21

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