elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Detection and description of non-linear phenomena in experimental modal analysis via linearity plots

Göge, D. und Sinapius, M. und Füllekrug, U. und Link, M. (2005) Detection and description of non-linear phenomena in experimental modal analysis via linearity plots. ELSEVIER - International Journal of Non-Linear Mechanics, 40, Seiten 27-48.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Ground vibration tests (GVTs) on aircraft prototypes are mainly performed to experimentally identify the structural dynamic behaviour in terms of a modal model. This assumes a linear dynmaic behaviour of the structure. However, in the practice of ground vibration testing it is often observed that structures do not behave in a perfectly linear manner. Non-linearities can be determined, for example, by free play in junctions, hydraulic systems in control surfaces, or friction. This paper compiles measured, typical, non-linear phenomena from various GVTs on large aircraft. The standard procedure in GVTs nowadays is the application of the Harmonic Balance method which linearizes the dynamic behaviour on the level of excitation. The procedure requires a harmonic excitation of the structure which is usually performed during phase resonance testing. The non-linear behaviour is investigated in terms of linearity plots in which the resonance frequency of a mode is plotted as a function of the excitation level. The experimental data is then compatible with all post-processing procedures for the measured results, e.g. updating of the finite element model or flutter calculations. This paper shows measured linearity plots for some typical non-linear phenomena. In the second part of the paper analytical linearity plots for different non-linear stiffness and damping models are considered in order to investigate whether the type of non-linearity can be identified from measured linearity plots. The analytical linearity plots are discussed with respect to their application limits. The analytical linearity plots are used to interpret the experimental linearity plots stemming from various GVTs on different aircraft prototypes. Finally, the observability of non-linear stiffness and non-linear damping characteristics via linearity plots is assessed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/14485/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2005,
Titel:Detection and description of non-linear phenomena in experimental modal analysis via linearity plots
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Göge, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sinapius, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Füllekrug, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Link, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2005
Erschienen in:ELSEVIER - International Journal of Non-Linear Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:40
Seitenbereich:Seiten 27-48
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ground vibration testing, linearity plot, harmonic balance
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 21:55

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.