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Mechanisms to reduce the blade passing frequency tone for subsonic low-count OGV fans

Schade, Stephen und Jaron, Robert und Moreau, Antoine und Guerin, Sebastien (2021) Mechanisms to reduce the blade passing frequency tone for subsonic low-count OGV fans. Aerospace Science and Technology (125). Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2021.107083. ISSN 1270-9638.

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Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1270963821005939

Kurzfassung

Conventionally, fan stages are designed with more stator vanes than rotor blades. These fan stages provide a tonal noise advantage as the blade passing frequency tone is cut-off. Contrary to conventional cut-off designs, low-count OGV (Outlet Guide Vane) designs are fan stages with fewer stator vanes than rotor blades. Low-count OGV designs benefit from lower broadband noise due to the reduced number of stator vanes. However, the blade passing frequency tone may no longer be cut-off. Therefore, we assess tonal noise reduction mechanisms for subsonic low-count OGV fan stages. We use an analytical and a numerical method to predict the rotor-stator interaction noise for different blade count pairings. The results indicate that the mode phase propagation angle and the cut-on factor are two acoustic parameters that dominantly influence the noise excitation. For certain blade count pairings an acoustic benefit exists if the mode phase propagation angle is congruent to the stator leading edge angle and / or if the mode is away from the cut-off limit. Moreover, reducing the rotor tip speed allows, for some configurations, a cut-off design even with fewer stator vanes than rotor blades (inverse cut-off). Overall, the study shows promising possibilities to reduce tonal interaction noise for low-count OGV fan stages.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/144155/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Mechanisms to reduce the blade passing frequency tone for subsonic low-count OGV fans
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schade, StephenStephen.Schade (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6381-0284NICHT SPEZIFIZIERT
Jaron, RobertRobert.Jaron (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5676-8161NICHT SPEZIFIZIERT
Moreau, Antoineantoine.moreau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Guerin, SebastienSebastien.Guerin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 September 2021
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.ast.2021.107083
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:SI: DICUAM 2021
ISSN:1270-9638
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fan noise, Low-count OGV fans, Design-to-noise, Tonal noise reduction, Inverse cut-off, Urban air mobility
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Schade, Stephen
Hinterlegt am:27 Sep 2021 08:43
Letzte Änderung:01 Sep 2023 03:00

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