elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Thermoelectric Generators with High Potential for Waste Heat Recovery in Heavy-Duty Vehicle Applications: Validation by a Functional Prototype with up to 2.7 kW

Heber, Lars und Schwab, Julian und Knobelspies, Timo und Hyunwoo, Choi und Cheol-Hee, Park (2021) Thermoelectric Generators with High Potential for Waste Heat Recovery in Heavy-Duty Vehicle Applications: Validation by a Functional Prototype with up to 2.7 kW. Virtual Conference on Thermoelectrics 2021, 2021-07-20 - 2021-07-22, Virtuelle Konferenz.

[img] PDF
36kB

Offizielle URL: https://vct2021.mines.edu/wp-content/uploads/sites/5/2021/07/VCT2021-book-of-abstracts.pdf

Kurzfassung

This research study demonstrates the engineering and measurement of a TEG prototype for heavyduty vehicles applications. The thermoelectric module area corresponds to approximately 1370 cm2 and consists of 144 segmented thermoelectric high-power modules based on bismuth telluride and skutterudite. The experimental setup enables the validation of the technology thermoelectric up to technology readiness level 5, which is rare in scientific publications on a 1:1 scale. The measured performance data of a functional prototype will be presented, as well as the electrical output power and compared with the simulated values. As a result, the simulative holistic design method of thermoelectric generators developed at the DLR Institute of Vehicle Concepts is successfully verified. In the measurement points performed, the accuracy of the simulated temperatures reaches in average more than 98%. The accuracy of the simulated output power is in average more than 94% and the minimum deviation is only -0.5%. The maximum electrical output power of 2,700 W could be measured at hot gas inlet temperature of 745 °C, mass flow of 0.25 kg/s, coolant inlet temperature of 20 °C and volume flow of 0.5 dm3/s. A significant improvement in the system level of thermoelectric generators for heavy-duty vehicles could be reached and the power density of the system could be increased to 174 W/kg and 326 W/dm3 compared to the state of the art based on the experimental measured values.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143264/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Thermoelectric Generators with High Potential for Waste Heat Recovery in Heavy-Duty Vehicle Applications: Validation by a Functional Prototype with up to 2.7 kW
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heber, Larslars.heber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5077-0984NICHT SPEZIFIZIERT
Schwab, JulianJulian.Schwab (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2606-2878NICHT SPEZIFIZIERT
Knobelspies, TimoTimo.Knobelspies (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1118-7571NICHT SPEZIFIZIERT
Hyunwoo, ChoiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cheol-Hee, ParkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:20 Juli 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Waste heat recovery, Thermoelectric generator, Heavy-duty commercial vehicles, diesel and natural gas powered vehicles
Veranstaltungstitel:Virtual Conference on Thermoelectrics 2021
Veranstaltungsort:Virtuelle Konferenz
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 Juli 2021
Veranstaltungsende:22 Juli 2021
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Antriebssystem und Energiemanagement (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Heber, Lars
Hinterlegt am:11 Okt 2021 13:39
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:43

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.