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Theory of Contrail Formation for Fuel Cells

Gierens, Klaus Martin (2021) Theory of Contrail Formation for Fuel Cells. Aerospace, 8 (164), Seiten 1-13. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace8060164. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
274kB

Offizielle URL: https://doi.org/10.3390/aerospace8060164

Kurzfassung

The theory of contrail formation for fuel cells is derived. It is a variant of the well-known Schmidt-Appleman theory. The contrail factor or G-factor for fuel cells is much larger than for jet engines, such that condensation of the exhaust water vapour can happen even at the Earth’s surface in sufficiently cold (a few degrees above zero) weather. Contrail formation from fuel cells will occur frequently in the lower troposphere and is unavoidable below moderate temperature limits, in the upper troposphere and in the stratosphere. Despite the high frequency of contrail formation from fuel cells, their climate impact is lower than that of contrails from jet engines. Most fuel cell contrails will be short and those persistent ones will be optically thinner and have on average a shorter lifetime than traditional persistent contrails. From a climate point of view, the introduction of fuel cells into aviation can be recommended.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/142742/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Theory of Contrail Formation for Fuel Cells
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gierens, Klaus MartinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-6983-5370NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 Juni 2021
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:8
DOI:10.3390/aerospace8060164
Seitenbereich:Seiten 1-13
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:new propulsion concepts in aviation; fuel cells; contrails
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Gierens, Dr.rer.nat. Klaus Martin
Hinterlegt am:06 Jul 2021 11:08
Letzte Änderung:05 Dez 2023 09:34

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