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Towards User-Focused Vehicle Automation: The Architectural Approach of the AutoAkzept Project

Drewitz, Uwe und Ihme, Klas und Bahnmueller, Carsten und Fleischer, Tobias und La, HuuChuong und Pape, Anna-Antonia und Gräfing, Daniela und Niermann, Dario und Trende, Alexander (2020) Towards User-Focused Vehicle Automation: The Architectural Approach of the AutoAkzept Project. In: 2nd International Conference on HCI in Mobility, Transport, and Automotive Systems, MobiTAS 2020, held as part of the 22nd International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2020, 12212, Seiten 15-30. Springer. International Conference on Human-Computer Interaction, 24.-29. Juli 2021, Kopenhagen. doi: 10.1007/978-3-030-50523-3_2. ISBN 978-303050522-6. ISSN 0302-9743.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-50523-3_2

Kurzfassung

The acceptance and hence the spread of automated and connected driving (ACD) systems is largely determined by the degree of subjective un-/certainty that users feel when interacting with automated vehicles. User acceptance is negatively influenced in particular by feelings of uncertainty when interacting with automated vehicles. The AutoAkzept project (which full title translates to: Automation without uncertainty to increase the acceptance of automated and connected driving) develops solutions of user-focused automation that place the vehicle occupants at the center of system development and thus reduce their uncertainty. Systems with user-focused automation use various sensors to detect uncertainty and its contributing factors (e.g. stress, kinetosis, and activity) in real time, integrate this information with context data and derive the current needs of the vehicle occupants. For this purpose, the project AutoAkzept develops an integrated architecture for context-sensitive user modelling, derivation of user demands and adaptation of system functions (e.g. human-machine-interaction, interior, driving styles). The architecture is implemented using machine learning methods to develop real-time algorithms that map situational contexts, user states and adaptation requirements. The overall objective of AutoAkzept is the development of promising adaptation strategies to improve the user experience based on the identified uncertainty related needs. By reducing or preventing subjective uncertainties, the developments of the project thus ensure a positive, comfortable user experience and contribute to increasing the acceptance of ACD.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/142010/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Towards User-Focused Vehicle Automation: The Architectural Approach of the AutoAkzept Project
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Drewitz, Uweuwe.drewitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6542-9698NICHT SPEZIFIZIERT
Ihme, Klasklas.ihme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7911-3512NICHT SPEZIFIZIERT
Bahnmueller, Carstencarsten.bahnmueller (at) twt-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fleischer, Tobiastobias.fleischer (at) twt-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
La, HuuChuonghuuchoung.la (at) twt-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pape, Anna-Antoniaanna.pape (at) twt-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gräfing, Danieladaniela.graefing (at) offis.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Niermann, Dariodario.niermann (at) offis.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Trende, Alexanderalexander.trende (at) offis.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2020
Erschienen in:2nd International Conference on HCI in Mobility, Transport, and Automotive Systems, MobiTAS 2020, held as part of the 22nd International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:12212
DOI:10.1007/978-3-030-50523-3_2
Seitenbereich:Seiten 15-30
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Krömker, HeidiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Lecture Notes in Computer Science
ISSN:0302-9743
ISBN:978-303050522-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Automated driving, User-focused automation, Context-sensitive user modelling, Driver monitoring, Driver States
Veranstaltungstitel:International Conference on Human-Computer Interaction
Veranstaltungsort:Kopenhagen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:24.-29. Juli 2021
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC KoFiF (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsflussmodellierung in Mobilitätssystemen, BS
Hinterlegt von: Drewitz, Dr Uwe
Hinterlegt am:01 Sep 2021 07:16
Letzte Änderung:10 Aug 2023 12:19

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