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A game engine-based millimeter wave radar simulation

Ciarambino, Marco und Chen, Yung-Yu und Peinecke, Niklas (2021) A game engine-based millimeter wave radar simulation. In: Proceedings of SPIE - The International Society for Optical Engineering, 117590. SPIE Press. Virtual, Augmented, and Mixed Reality (XR) Technology for Multi-Domain Operations II, 2021-04-12 - 2021-04-15, Los Angeles, USA. doi: 10.1117/12.2587595. ISSN 0277-786X.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
549kB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1117/12.2587595

Kurzfassung

A well-known possibility to develop and test unmanned aerial vehicles is the simulation of vehicles and environment in commercial game engines. The simulation of sensors adds valuable capabilities to these simulations. This paper aims to present a millimeter wave radar implementation for the AirSim plugin in Unreal Engine. To obtain the radar response, we use Unreal Engine and AirSim rendering outputs of surfaces normal components, semantic segmentation of various objects in the scene, and depth distance from the camera. In particular, we calculate the radar cross section for each object present in the scene separately, being thus able to have different material characteristics for different entities. To compute the power return, we take into account atmospheric attenuation of the signal, based on wavelength of the radar wave, the gain of the antenna of the radar, and the transmitted power. For greater realism we add noise in different stages of the simulation. Future works to improve the usability and the performance of the simulator are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/141781/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A game engine-based millimeter wave radar simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ciarambino, MarcoVolocopter GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chen, Yung-YuVolocopter GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peinecke, NiklasNiklas.Peinecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6683-2323NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 April 2021
Erschienen in:Proceedings of SPIE - The International Society for Optical Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:117590
DOI:10.1117/12.2587595
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dennison, Mark S.CCDC Army Research Lab.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krum, David M.California State Univ.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sanders-Reed, John N.Image & Video Exploitation Technologies, LLCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:SPIE Press
Name der Reihe:Proceedings of the SPIE
ISSN:0277-786X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Radar Simulation, Game Engines, Real-time Simulation, Autonomous Vehicles, GPU-based Simulation
Veranstaltungstitel:Virtual, Augmented, and Mixed Reality (XR) Technology for Multi-Domain Operations II
Veranstaltungsort:Los Angeles, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 April 2021
Veranstaltungsende:15 April 2021
Veranstalter :SPIE
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Aufklärung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Peinecke, Dr.rer.nat. Niklas
Hinterlegt am:05 Mai 2021 10:22
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:41

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