elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Coupled Simulation of Multibody Systems and Elastic Structures

Veitl, A. und Arnold, M. (1999) Coupled Simulation of Multibody Systems and Elastic Structures. In: Advances in Computational Multibody Dynamics, Seiten 635-644. Euromech , Lisbon, Portugal, Sept. 1999.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The coupled simulation of mutlibody systems (MBS) and elastic structures is an essential method to investigate the interaction between both systems. For example pantograph/catenary systems or the crossing of bridges by trains are typical applications where this simulation method is used intensively. Thereby the equations of motion of the MBS form a differential-algebraic equation which is combined with the partial differential equations describing the elastic structure. Both systems are coupled by geometrical contact conditions that result in additional algebraic equations. If the flexible systems do not fit into the common approach to handle the elastic dermation of bodies in a multibody system the method of finite elements (FEM) or finite differences (FDM) are suitable to discretize the PDE system in space and in time in two separate steps. For the application of the coupled pantograph/catenary equipment, the pantograph system is represented by a multibody model whereas the catenary is a highly elastic structure. Therefore a model of an active high speed pantograph was tested in interaction with a catenary system, based on real assembly data. The results showed the advantage of the simulation considering the catenary in a direct way in relation to simplified approximations of the overhead-line dynamics.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/14171/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2000,
Titel:Coupled Simulation of Multibody Systems and Elastic Structures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Veitl, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:Advances in Computational Multibody Dynamics
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 635-644
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Amborsio, J.A.C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schiehlen, W.O.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:coupled simulation, partial differential-algebraic equations, interaction pantograph/catenary, interaction train/bridge
Veranstaltungstitel:Euromech , Lisbon, Portugal, Sept. 1999
Veranstalter :IDMEC
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:NICHT SPEZIFIZIERT
HGF - Programmthema:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Schwerpunkt:keine Zuordnung
DLR - Forschungsgebiet:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Klauer, Monika
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 21:30

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.