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The Role of Aeroelasticity in Recent German and European Aircraft Research and Development

Hönlinger, H. und Kießling, F. und Voß, R. (1999) The Role of Aeroelasticity in Recent German and European Aircraft Research and Development. In: Proceedings JSASS, Seiten 675-683. 13th International Sessions in 37th Aircraft Symposium, Ota-ku Sangyo Plaza, Tokyo, Japan, October 13-15, 1999.

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Kurzfassung

The increasing performance requirements and the economical pressure to reduce Direct Operational Costs (DOC) of new aircraft designs can no longer be met by applying tradional sequential design methods. This holds especially true when considering aeroelasticity. The impact of its effects on the design of new high-performance transport of fighter aircraft demands the use of multidisciplinary design concepts and optimization strategies even in the preliminary phase. In Germany, a multidisciplinary research program focused on the development of key-enabling technologies for the so-called lead concept Megaliner was initiated as an innovative cooperation between the industry, research establishments, and universities. In this paper, aeroelastic design principles for the passive airframe and for actively controlled advanced aircraft with highly sophisticated fly-by-wire flight control systems are presented. The challenging problems in aeroelasticity are pointed out and the impetus of major disciplines in the development of advanced computational simulation is highlighted. The focus is primarily on the transonic regime and on the study of related nonlinear effects.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/14161/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2000, monograph_id=Paper 2E10,
Titel:The Role of Aeroelasticity in Recent German and European Aircraft Research and Development
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hönlinger, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kießling, F.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voß, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:Proceedings JSASS
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 675-683
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
The Japan Society for Aeronautical and Space Sciences (JSASS), NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft, Airworthiness, Aerodynamics, Unsteady Flows, Wings and Airfoil Sections, Stability and Control
Veranstaltungstitel:13th International Sessions in 37th Aircraft Symposium, Ota-ku Sangyo Plaza, Tokyo, Japan, October 13-15, 1999
Veranstalter :The Japan Society for Aeronautical and Space Sciences (JSASS)
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 21:29

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