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Towards the Border of the Flight Envelope: Strategies to improve RANS Turbulence Models

Grabe, Cornelia und Knopp, Tobias und Eisfeld, Bernhard und Jäckel, Florian (2021) Towards the Border of the Flight Envelope: Strategies to improve RANS Turbulence Models. Kolloquium für Mechanik, 14.01.2021, Virtuell. (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

Today, Computational Fluid Dynamics (CFD) plays an important role in aircraft design. The computation of viscous turbulent flows is based on the Reynolds Averaged Navier Stokes (RANS) equations employing turbulence models with varying complexity. RANS turbulence models are known to perform poorly in critical flow situations occurring at the borders of the flight envelope, e.g. prediction of maximum lift. However, due to the very high Reynolds numbers present in these flows, the application of higher-fidelity simulation methods like LES won’t be feasible in the near future. Hence, there is an interest and need to improve existing RANS turbulence models for certain flow phenomena. At the Institute of Aerodynamics and Flow Technology of DLR two different strategies are pursued both relying on high-fidelity data (mostly experimental data due to the high Reynolds numbers). In the first approach, physical laws, e.g. wall laws, are developed which are then introduced into a RANS turbulence model. The second approach employs machine learning methods to reduce the deviation between measured and computed data by introducing data-driven source terms into the RANS model equations. Both approaches are introduced in the talk and their perspectives are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/140241/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Towards the Border of the Flight Envelope: Strategies to improve RANS Turbulence Models
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Grabe, Corneliacornelia.grabe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6028-2757NICHT SPEZIFIZIERT
Knopp, TobiasTobias.Knopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3161-5353NICHT SPEZIFIZIERT
Eisfeld, BernhardBernhard.Eisfeld (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jäckel, FlorianFlorian.Jaeckel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 Januar 2021
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:CFD, Turbulence modeling, RANS, Border of the envelope
Veranstaltungstitel:Kolloquium für Mechanik
Veranstaltungsort:Virtuell
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:14.01.2021
Veranstalter :KIT
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Grabe, Dr. Cornelia
Hinterlegt am:19 Feb 2021 08:07
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:09

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