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Actuation System for Effective Flow Control of an Internally Blown Coanda Flap

Wierach, Peter und Petersen, Jan und Behr, Christian und Sinapius, Michael (2020) Actuation System for Effective Flow Control of an Internally Blown Coanda Flap. In: Fundamentals of High Lift for Future Civil Aircraft Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 145 (1). Springer International Publishing. doi: 10.1007/978-3-030-52429-6_3. ISBN 978-3-030-52428-9.

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Offizielle URL: https://www.springerprofessional.de/actuation-system-for-effective-flow-control-of-an-internally-blo/18495312

Kurzfassung

The focus of the work is on the evaluation, development and integration of a robust actuator system for three-dimensional flow control of a blown Coanda flap to improve the high lift system of commercial aircraft. As part of the research work presented, the system is integrated into a wind tunnel model in order to demonstrate its functionality under aerodynamic loads. The system is based on individual bending transducers that can vary the height of the blowing slot dynamically. There are 33 actuated segments to implement static and dynamic actuation along the wing span (3D-actuation). All segments can be controlled independently and thus offer great optimization potential for an effective flow control. The first aerodynamic results show an increase in lift of up to ∆Cl = 0.57. These aerodynamic gains are achieved at amplitudes that do not require the lip segments to completely close or open the blowing slot, which shows the advantage of the current lip design that enables activation with independently controlled stationary and unsteady components.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/140065/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Actuation System for Effective Flow Control of an Internally Blown Coanda Flap
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wierach, PeterDLR BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Petersen, JanDLR BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behr, ChristianDLR BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sinapius, MichaelTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 Oktober 2020
Erschienen in:Fundamentals of High Lift for Future Civil Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:145
DOI:10.1007/978-3-030-52429-6_3
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Radespiel, RolfTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISBN:978-3-030-52428-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active Flow Control, Smart Materials, High Lift, Piezoelectric Actuators
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Multifunktionswerkstoffe
Hinterlegt von: Wierach, Prof. Dr. Peter
Hinterlegt am:13 Jan 2021 12:55
Letzte Änderung:06 Nov 2023 07:06

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