elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The provision of mobility as a service with autonomous vehicles. The necessity of regulatory schemes for a natural monopoly.

Bahamonde Birke, Francisco Jose und Goletz, Mirko und Ettema, Dick (2020) The provision of mobility as a service with autonomous vehicles. The necessity of regulatory schemes for a natural monopoly. Research in Transportation Economics. Elsevier. doi: 10.1016/j.retrec.2020.100993. ISSN 0739-8859. (im Druck)

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0739885920301918#!

Kurzfassung

This paper addresses the provision of Mobility-as-a-Service (MaaS) once autonomous vehicles become available, putting special emphasis on the cost structures of MaaS-providers. The results show the existence of significant economies of scale and, therefore, the market is likely to become a natural monopoly. The difference with the current situation is explained by the absence of a driver and it provides an explanation for the aggressive and deficitary expansion strategies of current TNC providers. Furthermore, given that natural monopolies require regulation in order to avoid losses of social welfare, the paper considers five different regulation scenarios. For this purpose, we also take into account the existence of negative and positive externalities as well as other issues specific to the provision of MaaS, such as spatio-temporal considerations and complementarity/competition with other transport modes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/139983/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The provision of mobility as a service with autonomous vehicles. The necessity of regulatory schemes for a natural monopoly.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bahamonde Birke, Francisco Josef.j.bahamondebirke (at) uu.nlhttps://orcid.org/0000-0001-8325-8055NICHT SPEZIFIZIERT
Goletz, Mirkomirko.goletz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6237-1734NICHT SPEZIFIZIERT
Ettema, DickUniversiteit UtrechtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 November 2020
Erschienen in:Research in Transportation Economics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.retrec.2020.100993
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Marcucci, EdoardoRoma Tre University, Transport Research LaboratoryNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gatta, ValerioRoma Tre University, Transport Research LaboratoryNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0739-8859
Status:im Druck
Stichwörter:Autonomous vehicles, MaaS, Regulation, Ride sourcing
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Energie und Verkehr (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung > Mobilität und urbane Entwicklung
Hinterlegt von: Goletz, Mirko
Hinterlegt am:15 Jan 2021 22:41
Letzte Änderung:15 Jul 2021 13:47

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.