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Climate impact of German air traffic: A scenario approach

Hepting, Michael und Pak, Henry und Grimme, Wolfgang und Dahlmann, Katrin und Jung, Martin und Wilken, Dieter (2020) Climate impact of German air traffic: A scenario approach. Transportation Research Part D: Transport and Environment. Elsevier. doi: 10.1016/j.trd.2020.102467. ISSN 1361-9209.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
505kB

Kurzfassung

Transport is considered to be a major contributor to emissions, resulting in a deterioration of local air quality and contributing to global climate change. The present paper focuses on how passenger flights departing from German airports contribute to global climate change. We describe in detail, how traffic forecasts for three scenarios entitled Reference, Free Play and Regulated Shift have been developed and how the resultant emissions have been quantified. Subsequently, we applied a climate model, providing insights into the very long-term climate effects under different assumptions on emissions up to the year 2100. The modelling framework shows that the development of emissions results from complex interactions of demand development and supply decisions, which highly influence the climate impact. With this paper, we show that an integrated, multi-disciplinary analysis can create valuable indicators and advice for transport policy decisions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137329/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Climate impact of German air traffic: A scenario approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hepting, MichaelMichael.Hepting (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8962-2265NICHT SPEZIFIZIERT
Pak, HenryHenry.Pak (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6259-3441NICHT SPEZIFIZIERT
Grimme, Wolfgangwolfgang.grimme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8498-6281NICHT SPEZIFIZIERT
Dahlmann, KatrinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3198-1713NICHT SPEZIFIZIERT
Jung, MartinM.Jung (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1860-297XNICHT SPEZIFIZIERT
Wilken, DieterDieter.Wilken (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2020
Erschienen in:Transportation Research Part D: Transport and Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.trd.2020.102467
Verlag:Elsevier
ISSN:1361-9209
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aviation, Air transport modeling, Emissions, Emissions modeling, Climate change, Climate change mitigation potential
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Transport und Klima (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Flughafenwesen und Luftverkehr > Luftverkehrsforschung
Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Pak, Henry
Hinterlegt am:09 Nov 2020 14:48
Letzte Änderung:24 Okt 2023 10:46

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