elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Application of a turbo electric aircraft design environment for boosted turbofan aircraft configuration studies

Hecken, Tobias und Iwanizki, Michael und Arzberger, Max Josef und Silberhorn, Daniel und Plohr, Martin (2020) Application of a turbo electric aircraft design environment for boosted turbofan aircraft configuration studies. DLRK 2020 - Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, 2020-09-01 - 2020-09-03, Online.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Kurzfassung

The current activities at the German Aerospace Center (DLR) and the associated consortium related to conceptual design studies of a Boosted Turbo fan configuration for a typical short range commission are presented. The Boosted Turbofan incorporates parallel hybrid architecture consisting of gas turbine, electric machines and batteries that add electric power to the fans of the engines. Furthermore, even though the fuel is substituted by electrical energy -at the cost of higher battery mass- the airframe of the aircraft is not notably impacted by the HEP system. Hence, it is a reasonable step towards hybrid electric aircraft due to less development risk. These current conceptual aircraft design activities regarding hybrid electric propulsion are organized within the scope of the project “Advanced Engine and Aircraft Configurations” (ADEC) of Clean Sky 2 at the DLR and the “Turbo electric Aircraft Design Environment” (TRADE) consortium consisting of the University of Nottingham, University of Märladalen, Technische Universität Berlin and coordinator Modelon Deutschland GmbH also part of Clean Sky 2. The DLR developed a conceptual aircraft sizing workflow built in the DLR’s “Remote Component Environment” (RCE) incorporating tools that are based on semi-empirical and low level physics based methods to evaluate hybrid electric aircraft. In contrast, the TRADE consortium developed a simulation and optimization design platform with physics-based models of higher fidelity for the analysis and optimization of individual systems and structural components. In contrast to ADEC, no overall aircraft design (OAD) is performed. Their optimization and assessment is based on an A320-like aircraft with a fixed airframe. There is interest to integrate the high-fidelity models into the DLR’s overall aircraft sizing workflow.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/137268/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Application of a turbo electric aircraft design environment for boosted turbofan aircraft configuration studies
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hecken, TobiasTobias.Hecken (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Iwanizki, MichaelMichael.Iwanizki (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arzberger, Max JosefMax.Arzberger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Silberhorn, DanielDaniel.Silberhorn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, MartinMartin.Plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 September 2020
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:conceptual aircraft design, overall aircraft design, hybrid electric propulsion, boosted turbofan, Clean Sky, ADEC, TRADE
Veranstaltungstitel:DLRK 2020 - Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress
Veranstaltungsort:Online
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 September 2020
Veranstaltungsende:3 September 2020
Veranstalter :DGLR - Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal Oberath e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte und Integration (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Flugzeugentwurf und Systemintegration
Hinterlegt von: Hecken, Tobias
Hinterlegt am:09 Nov 2020 07:42
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:39

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.