Hanke, Benedikt und Goletz, Mirko und Wachter, Christian und Kühnel, Maike und Ehebrecht, Daniel und Rinderknecht, Frank und Nickel, Benedikt und Lenz, Barbara und Tolk, Deborah und Maydell, Karsten von und Agert, Carsten (2020) Interdependence of charging infrastructure and battery demand of light electric 3-wheel motor taxis. In: 2020 15th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, EVER 2020, Seiten 1-6. IEEE Xplore. 2020 Fifteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER), 2020-09-10 - 2020-09-12, Monte-Carlo, Monaco, Monaco / Online. doi: 10.1109/EVER48776.2020.9242976. ISBN 978-172815641-5.
PDF
- Nur DLR-intern zugänglich
974kB | |
PDF
- Nur DLR-intern zugänglich
4MB |
Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/9242976
Kurzfassung
The paper analyses the role of publicly accessible single phase charging infrastructure with charging currents of 7 A, 10 A and 16 A in the low voltage grid for an economically viable transformation of the informal transport market of three-wheeler motorcycles in Dar es Salaam from fossil propulsion to battery electric drives. An intensive stakeholder process is conducted to analyse the socioeconomic boundary conditions for this transformation. GPS track data of 65 vehicles in four driver groups is collected for 8 days apiece. The data is analysed to study the driving demand of the informal transport market in Dar es Salaam.Our results show that the increased weight of lead acid batteries cannot be easily compensated for by installing additional charging opportunities. Coincidence factor analysis reveals, that sharing of opportunity charging infrastructure is possible without reduction of the service level. Li-ion batteries plus publically accessible charging infrastructure shows the potential for the transformation within the next 10-15 years.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/137124/ |
---|---|
Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) |
Titel: | Interdependence of charging infrastructure and battery demand of light electric 3-wheel motor taxis |
Autoren: | |
Datum: | 2 November 2020 |
Erschienen in: | 2020 15th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, EVER 2020 |
Referierte Publikation: | Ja |
Open Access: | Nein |
Gold Open Access: | Nein |
In SCOPUS: | Ja |
In ISI Web of Science: | Nein |
DOI: | 10.1109/EVER48776.2020.9242976 |
Seitenbereich: | Seiten 1-6 |
Verlag: | IEEE Xplore |
Name der Reihe: | 2020 Fifteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER) |
ISBN: | 978-172815641-5 |
Status: | veröffentlicht |
Stichwörter: | charging infrastructure, vehicle battery demand, socioeconomic context , three wheeler, informal transport |
Veranstaltungstitel: | 2020 Fifteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER) |
Veranstaltungsort: | Monte-Carlo, Monaco, Monaco / Online |
Veranstaltungsart: | internationale Konferenz |
Veranstaltungsbeginn: | 10 September 2020 |
Veranstaltungsende: | 12 September 2020 |
Veranstalter : | IEEE |
HGF - Forschungsbereich: | Energie |
HGF - Programm: | TIG Technologie, Innovation und Gesellschaft |
HGF - Programmthema: | Erneuerbare Energie- und Materialressourcen für eine nachhaltige Zukunft |
DLR - Schwerpunkt: | Energie |
DLR - Forschungsgebiet: | E SY - Energiesystemanalyse |
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | E - Energiesystemtechnik (alt), V - Transport und Klima (alt) |
Standort: | Berlin-Adlershof , Oldenburg , Stuttgart |
Institute & Einrichtungen: | Institut für Vernetzte Energiesysteme > Energiesystemtechnologie Institut für Verkehrsforschung > Mobilität und urbane Entwicklung Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugenergiekonzepte |
Hinterlegt von: | Hanke, Dr. Benedikt |
Hinterlegt am: | 10 Nov 2020 16:17 |
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 20:39 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags