elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The influence of training level on manual flight in connection to performance, scan pattern, and task load.

Friedrich, Maik und Seung Yong, Lee und Bates, Paul und Wayne, Martin und Faulhaber, Anja K. (2021) The influence of training level on manual flight in connection to performance, scan pattern, and task load. Cognition, Technology and Work. Springer. doi: 10.1007/s10111-020-00663-8. ISSN 1435-5558.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10111-020-00663-8

Kurzfassung

This work focuses on the analysis of pilots’ performance during manual flight operations in different stages of training and situations and also examines the influence of training on gaze strategy. The secure and safe operation of air traffic is highly dependent on the individual performances of the pilots. Before becoming a pilot, he/she has to acquire a broad set of skills by training to pass all the necessary qualification and licensing standards. A basic skill for every pilot is manual control operations, which is a closed-loop control process with several cross-coupled variables. Even with increased automation in the cockpit, the manual control operations are essential for every pilot as a last resort in the event of automation failure. A key element in the analysis of manual flight operations is the development over time in relation to performance and visual perception. An experiment with 28 participants (including 11 certified pilots) was conducted in a Boeing 737 simulated in a high-fidelity setting. For defined flight phases, the dynamic time warping method was applied to evaluate the performance for selected criteria, and eye-tracking methodology was utilized to analyze the gaze-pattern development. The manipulation of experience and workload influences the performance and the gaze pattern at the same time. Findings suggest that the increase of workload has an increased effect on pilots depending on the flight phase. Gaze patterns from experienced pilots provide insights into the training requirements of both novices and experts. The connection between workload, performance and gaze pattern is complex and needs to be analyzed under as many differing conditions. The results imply the necessity to evaluate manual flight operations with respect to more flight phases and a detailed selection of performance indications.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/136774/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Für diesen Artikel wurde eine Korrektur veröffentlicht https://link.springer.com/article/10.1007/s10111-021-00680-1 und der open access nachgeführt.
Titel:The influence of training level on manual flight in connection to performance, scan pattern, and task load.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Friedrich, MaikMaik.Friedrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3742-2322NICHT SPEZIFIZIERT
Seung Yong, Leepaul.lee (at) usq.edu.auNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bates, Paulpaul.bates (at) usq.edu.auNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wayne, Martinwaynem999 (at) gmail.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Faulhaber, Anja K.a.faulhaber (at) uni-kassel.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 März 2021
Erschienen in:Cognition, Technology and Work
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1007/s10111-020-00663-8
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Vanderhaegen, FredericUniversität ValenciennesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Carsten, OliverLeedsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1435-5558
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Task load; Pilot performance; Gaze pattern; Eye tracking; Pilot versus Novices
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt), L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Friedrich, Maik
Hinterlegt am:09 Nov 2021 07:55
Letzte Änderung:28 Jun 2023 11:22

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.