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Collaborative Aircraft Engine Preliminary Design using a Virtual Engine Platform, Part B: Application

Vieweg, Maximilian und Hollmann, Carsten und Reitenbach, Stanislaus und Schnös, Markus und Behrendt, Thomas und Krumme, Alexander und Meier zu Ummeln, Robert und Otten, Tom (2020) Collaborative Aircraft Engine Preliminary Design using a Virtual Engine Platform, Part B: Application. In: AIAA Scitech 2020 Forum. AIAA SciTech Forum 2020, 2020-01-06 - 2020-01-10, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2020-0124. ISBN 978-162410595-1.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2020-0124

Kurzfassung

Digitalization is of growing importance for industries and research institutions as it simplifies and accelerates product development. By that it also offers the ability to reduce risks and costs. Among others, also the aircraft engine sector is facing such a shift of paradigm, entailing a huge potential to support the preliminary design workflow of projected next generation engine concepts. For that purpose the German Aerospace Center (DLR) has started the development of the virtual engine platform GTlab (Gas Turbine Laboratory). It offers a high degree of usability and flexibility with its modular architecture comprising standardized interfaces and thus allows a simple integration of arbitrary user-defined tools. At the heart of the present paper is the application of GTlab in a realistic example of an ultra high bypass-ratio (BPR $\approx 16$) aircraft engine with an anticipated state of the art technology of 2028. The design workflow starts with a 0D thermodynamic performance model and continues with 1D and 2D mid-fidelity preliminary aerodynamic and structural design tools. In this context, challenges are highlighted that were encountered in the course of the process chains and during data handling processes between different fidelity-levels. The mid-fidelity preliminary component designs are carried out by various departments of the DLR and comprise the turbo-components as well as the combustor and structural parts. By that, also the iterative procedure is highlighted, since the initial performance model is updated everytime variations are encountered in the aerodynamic component designs. Also the assessment of fan noise is integrated into the preliminary engine design procedure summing up the multi-disciplinary design loop for the evaluation of future engine concepts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/134137/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Collaborative Aircraft Engine Preliminary Design using a Virtual Engine Platform, Part B: Application
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vieweg, MaximilianMaximilian.Vieweg (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hollmann, Carstencarsten.hollmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reitenbach, Stanislausstanislaus.reitenbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnös, MarkusMarkus.Schnoes (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrendt, ThomasThomas.Behrendt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4154-3277NICHT SPEZIFIZIERT
Krumme, AlexanderAlexander.Krumme (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meier zu Ummeln, RobertRobert.MeierzuUmmeln (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Otten, TomTom.Otten (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 Januar 2020
Erschienen in:AIAA Scitech 2020 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2020-0124
ISBN:978-162410595-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft Engine Preliminary Design, Performance, Virtual, Engine, Platform
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech Forum 2020
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2020
Veranstaltungsende:10 Januar 2020
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Institut für Antriebstechnik > Turbine
Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Vieweg, Maximilian
Hinterlegt am:17 Feb 2020 11:17
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:37

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