elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Helicopter Fuselage Drag Prediction: State of the art in Europe

Gleize, V. und Costes, M. und von Geyr, H. und Kroll, N. und Renzoni, P. und Amato, M. und Kokkalis, A. und Mottura, L. und Serr, C. und Larrey, E. und Filippone, A. und Fischer, A. und Amato, M. (2001) Helicopter Fuselage Drag Prediction: State of the art in Europe. 39th AIAA Aerospace Sciences Meeting & Exhibit, Reno (usa), 08.-11.01.2001.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This paper presents the final results obtained during the computational task of the Brite-Euram HELIFUSE programme. The calculations were conducted by three National Research Centers (CIRA, DLR and ONERA), three Helicopter Manufacturers (Agusta, Eurocopter and GKN-Westland), one Software Company (SIMULOG) and two University Laboratories (DTU and IAG). The test cases considered concern two simplified geometries of the DGV fuselage which had been tested in the course of the project, aiming to analyze Reynolds number and geometry effects on the fuselage flowfield and loads. The results show the progress completed in Reynolds Averaged Navier-Stokes simulations during this cooperation. They prove that RANS methods can accurately compute the flowfield and the loads around a fuselage provided that sufficiently fine grids are used. Low speed preconditioning techniques which have been applied by some of the partners are necessary for improving the accuracy on pressure drag at low Mach number conditions. For the configurations considered where limited separation occurs the turbulence model has a very weak influence on the solution. Finally it is shown that current RANS methods can accurately reproduce strut interference effects which appear in the wind tunnel tests.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/13364/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001, monograph_id=AIAA-2001-0999,
Titel:Helicopter Fuselage Drag Prediction: State of the art in Europe
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gleize, V.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costes, M.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
von Geyr, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kroll, N.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Renzoni, P.CIRANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Amato, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kokkalis, A.GKNWHLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mottura, L.AgustaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Serr, C.EurocopterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Larrey, E.SimulogNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Filippone, A.DTUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, A.IAGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Amato, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Veranstaltungstitel:39th AIAA Aerospace Sciences Meeting & Exhibit, Reno (usa), 08.-11.01.2001
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: Grant, Claudia
Hinterlegt am:08 Dez 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:20

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.