elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Investigation of Combustor-Turbine-Interaction in a Rotating Cooled Transonic High-Pressure Turbine Test Rig Part 1: Experimental Results

Krumme, Alexander und Buske, Clemens und Bachner, Johannes Ricco und Dähnert, Jerrit und Tegeler, Marc und Ferraro, Federica und Gövert, Simon und Kocian, Frank und di Mare, Francesca und Pahs, Andreas (2019) Investigation of Combustor-Turbine-Interaction in a Rotating Cooled Transonic High-Pressure Turbine Test Rig Part 1: Experimental Results. In: ASME Turbo Expo 2019: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2019. ASME Turbo Expo 2019: Turbomachinery Technical Conference & Exposition, 2019-06-17 - 2019-06-21, Phoenix, Arizona, USA. doi: 10.1115/GT2019-90733. ISBN 978-079185871-4.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://asmedigitalcollection.asme.org/GT/proceedings-abstract/GT2019/58561/V02BT42A004/1066509

Kurzfassung

Within the scope of European Commission FP7 project FACTOR, dedicated to combustor-turbine-interaction research, a clean-sheet design of a rotating turbine test rig featuring a non-reacting combustor simulator was created and built among the partners. German Aerospace Center DLR provided the operational facility NG-Turb to which the rig was adapted and was responsible for global rig integration and operation, also including aerodynamic probe measurements of the flow field. The rig and experimental set-up is described and post-processed results from probe traverses in several measurement planes are presented and discussed. Special attention is paid to the comparison and influence of two combustor-NGV clocking positions on the periodic turbine flow field, made possible by rig adaptation during the campaign. The strongly distorted and nonuniform turbine inlet flow created by the combustor simulator proved challenging for the probe measurements, but at the same time set a realistic boundary condition enabling the analysis of CTI by flow structures migrating through the blade rows.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/132495/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigation of Combustor-Turbine-Interaction in a Rotating Cooled Transonic High-Pressure Turbine Test Rig Part 1: Experimental Results
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krumme, AlexanderAlexander.Krumme (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Buske, ClemensClemens.Buske (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4157-7415NICHT SPEZIFIZIERT
Bachner, Johannes RiccoJohannes.Bachner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3041-5421NICHT SPEZIFIZIERT
Dähnert, Jerritjerrit.daehnert (at) rolls-royce.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tegeler, MarcMarc.Tegeler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ferraro, FedericaFederica.Ferraro (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gövert, SimonSimon.Goevert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4593-1776NICHT SPEZIFIZIERT
Kocian, FrankFrank.Kocian (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
di Mare, Francescafrancesca.dimare (at) rub.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pahs, AndreasAndreas.Pahs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 November 2019
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2019: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2019-90733
ISBN:978-079185871-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:turbine combustor-turbine-interaction rig hpt factor
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2019: Turbomachinery Technical Conference & Exposition
Veranstaltungsort:Phoenix, Arizona, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2019
Veranstaltungsende:21 Juni 2019
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Institut für Antriebstechnik > Turbine
Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Krumme, Dr.-Ing. Alexander
Hinterlegt am:10 Dez 2019 13:55
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:35

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.