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Investigation of the Impact of Unsteady Turbulence Effects on the Aeroelastic Analysis of a Low-Pressure Turbine Rotor Blade

Heners, Jan Philipp und Vogt, Damian M. und Frey, Christian und Ashcroft, Graham (2019) Investigation of the Impact of Unsteady Turbulence Effects on the Aeroelastic Analysis of a Low-Pressure Turbine Rotor Blade. ASME Journal of Turbomachinery, 141 (10). American Society of Mechanical Engineers (ASME). doi: 10.1115/1.4043950. ISSN 0889-504X. (eingereichter Beitrag)

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1115/1.4043950

Kurzfassung

The impact of the unsteadiness in the considered turbulence quantities on the numerical prediction of the aeroelastic behavior of a low-pressure turbine (LPT) rotor blade is evaluated by means of a numerical study. In this context, one of the main object ives of this work is to compare different nonlinear harmonic balance (HB) approaches -- one neglecting and one considering the unsteadiness in the employed turbulence models -- with a conventional nonlinear solver of the unsteady Reynolds-averaged Navier–Stokes (URANS) equations in the time domain. In order to avoid unphysical oscillations in the turbulence quantities caused by the Gibbs phenomenon in the chosen HB approach, a filter method based on the Lanczos filter is developed. The developed filter method is applied in the course of the HB simulations considering the unsteadiness in the underlying turbulence model. Furthermore, the impact of its application on the solution of the flow field and on the unsteady surface pressure of the rotor blade, in particular, is discussed in the context of this work.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/132489/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Investigation of the Impact of Unsteady Turbulence Effects on the Aeroelastic Analysis of a Low-Pressure Turbine Rotor Blade
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heners, Jan Philippjanphilipp.heners (at) mtu.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vogt, Damian M.damian.vogt (at) itsm.uni-stuttgart.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frey, ChristianChristian.Frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Ashcroft, GrahamGraham.Ashcroft (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2019
Erschienen in:ASME Journal of Turbomachinery
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:141
DOI:10.1115/1.4043950
Verlag:American Society of Mechanical Engineers (ASME)
ISSN:0889-504X
Status:eingereichter Beitrag
Stichwörter:Blades, Filters, Pressure, Rotors, Simulation, Turbulence, Flow (Dynamics)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Frey, Christian
Hinterlegt am:09 Dez 2019 12:50
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:55

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