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Torque Control of a New Lightweight Actuator Module for Robotic Applications

Schuller, Robert (2019) Torque Control of a New Lightweight Actuator Module for Robotic Applications. DLR-Interner Bericht. DLR-IB-RM-OP-2019-107. andere. Technische Universität München. 55 S.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
8MB

Kurzfassung

Recent years have witnessed a continuous development from classic industrial robots towards lightweight robots. These compliantly controlled lightweight systems are designed to enable safe human-machine collaboration. The classical design of a robot joint consists of a drive motor, a strain wave gearing and a link-side torque sensor. A new lightweight planetary gear, developed at the German Aerospace Center (DLR) in cooperation with the gear manufacturer Neugart GmbH, enables new sensor configurations to determine the torque present in the joint. This is only made possible by the low friction and high back-drivability of the new transmission unit. The modified design of the robot joint allows to explore new torque control structures. In this work, torque controllers based on a motor-side torque sensor as well as sensorless control approaches are developed. Moreover, the dynamics of the entire drive train is modelled and this knowledge is used to improve the controller. The proposed methods are experimentally verified on a test bed. The results show that these new control structures are promising alternatives to the current established torque controllers, which utilize a link-side torque sensor.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129651/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht, andere)
Titel:Torque Control of a New Lightweight Actuator Module for Robotic Applications
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schuller, RobertRobert.Schuller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6034-5586NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 September 2019
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:55
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Torque Control, Lightweight Planetary Gear, Friction Modelling
Institution:Technische Universität München
Abteilung:Lehrstuhl für Regelungstechnik
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben Robotdynamik & Simulation (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (ab 2013) > Analyse und Regelung komplexer Robotersysteme
Hinterlegt von: Schuller, Robert
Hinterlegt am:24 Okt 2019 10:38
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:54

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