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Preliminary Design and System Considerations for an Active Hybrid Laminar Flow Control System

Kalarikovilagam Sri, Gopalakrishnan und Bertram, Oliver (2019) Preliminary Design and System Considerations for an Active Hybrid Laminar Flow Control System. Aerospace, 6 (10). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace6100109. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.3390/aerospace6100109

Kurzfassung

Hybrid laminar flow control or HLFC design is a complex and multi-disciplinary process, which demands a thorough understanding of all aspects from a global systems viewpoint. The objective of the paper is to present a preliminary design of important components of an HLFC system that helps in quick assessment of conceptual system architectures. This is important to evaluate feasibility, system performance, and overall aircraft benefits at early stages of system development. This paper also discusses the various important system requirements and issues concerning the design of active HLFC systems, and the interfaces between various disciplines are presented. It can be emphasized from the study that the future compressor design for the HLFC system should consider the thermal management aspects and additional mass flow requirements from the aerodynamics-structure design optimization and also from water drain system solutions. A method to calculate the accumulated water content inside the plenum chambers is presented, and the effect of a drain hole on the power consumption is studied. A low order thermal management study of the HLFC compressor motor shows a high temperature rise in the windings for very high speed motors for long duration operation and calls for effective cooling solutions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129642/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Preliminary Design and System Considerations for an Active Hybrid Laminar Flow Control System
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kalarikovilagam Sri, GopalakrishnanGopalakrishnan.Kalarikovilagam (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8868-6710NICHT SPEZIFIZIERT
Bertram, OliverOliver.Bertram (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7732-9280NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Oktober 2019
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:6
DOI:10.3390/aerospace6100109
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Sinapius, Michaelm.sinapius (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, Rolfr.radespiel (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Special Issue "Aeronautical Systems for Flow Control"
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hybrid laminar flow control; suction system; preliminary design; compressor; system requirements
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:TIG Technologie, Innovation und Gesellschaft
HGF - Programmthema:Erneuerbare Energie- und Materialressourcen für eine nachhaltige Zukunft
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemanalyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Systemanalyse und Technikbewertung (alt), Systemtechnologien (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Multifunktionswerkstoffe
Hinterlegt von: Iyer, Vasan
Hinterlegt am:21 Okt 2019 08:47
Letzte Änderung:31 Okt 2023 13:51

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