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Design and aeroelastic assessment of a forward-swept wing aircraft

Krüger, Wolf R. und Klimmek, Thomas und Liepelt, René und Schmidt, Hauke und Waitz, Stefan und Cumnuantip, Sunpeth (2014) Design and aeroelastic assessment of a forward-swept wing aircraft. CEAS Aeronautical Journal, 5 (4), Seiten 419-433. Springer. doi: 10.1007/s13272-014-0117-0. ISSN 1869-5582.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13272-014-0117-0

Kurzfassung

Aeroelastic effects strongly influence the design of an aircraft. To be able to assess those effects early on, reliable simulation models representing the global aeroelastic properties of a new design are required. At a conceptual or a pre-design stage, an intelligent parameterization concept allows for limited changes of the configuration while the simulation models are adapted accordingly. In the DLR project Integrated Green Aircraft, the goal was to investigate the impact of technologies for the reduction of fuel consumption on the aeroelastic properties of aircraft. One main aspect was the influence of laminar wing design on divergence, flutter and dynamic loads. As the reference aircraft in the project, the concept of a forward-swept wing aircraft with rear-mounted engines has been analysed. An aeroelastic model has been built up in the project. The model design procedure is based on the DLR in-house tool set MONA (ModGen/ NASTRAN). Focus of this design process is the generation of a parameterized structural model, representing the global dynamic properties of the elastic aircraft, but as detailed as reasonable to capture relevant local effects and to result in a feasible structural design. In the article, the aircraft design is presented. The modelling and sizing process for the structure is described. Results of the loads analysis as well as of the aeroelastic stability analyses are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/129250/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Design and aeroelastic assessment of a forward-swept wing aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, Thomasthomas.klimmek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Liepelt, Renérene.liepelt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, HaukeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Waitz, Stefanstefan.waitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cumnuantip, Sunpethsunpeth.cumnuantip (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2014
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:5
DOI:10.1007/s13272-014-0117-0
Seitenbereich:Seiten 419-433
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:forward-swept wings, aeroelastic design, rear-mounted engines, parametric modelling
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flexibles Flugzeug (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aeroelastik
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Krüger, Prof. Dr.-Ing. Wolf R.
Hinterlegt am:07 Nov 2019 09:33
Letzte Änderung:21 Nov 2023 11:31

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