elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The HART II Test - Measurement of Helicopter Rotor Wakes

van der Wall, Berend G. und Burley, C.L. und Yu, Y. und Richard, H. und Pengel, K. und Beaumier, P. (2004) The HART II Test - Measurement of Helicopter Rotor Wakes. Aerospace Science and Technology, 8 (4), Seiten 273-284.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

A key parameter to reduce rotor noise is a wake location relative to a blade. During the data analysis in the years after the HART test of 1994 it was found that comprehensive wake data are needed to understand wake development, vortex creation and aging, their motion and their re-development after an interaction with a rotor blade. Therefore, DLR, ONERA, NASA Langley, US Army AFDD and DNW again came together and generated a follow-on program named HART II. In this program the rotor wake was intensively measured with a novel double-stereo PIV (Particle Image Velocimetry) system. This provides instantaneous flow field data in both a large observation area and in a smaller close-up view to the vortex core. Additionally, rotor blade deformation, airloads, and noise radiation were measured to form a complete, consistent, and comprehensive data base. Another “first time” was the application of the blade position measurement technique SPR (Stereo Pattern Recognition), which provided instantaneous optical measurement of the blade bending in flap, lead-lag and torsion. In this paper, the HART II test is described in detail, including a description of all measurement techniques applied and with some results from each of them.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/12822/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2004,
Titel:The HART II Test - Measurement of Helicopter Rotor Wakes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van der Wall, Berend G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Burley, C.L.NASA Hampton, VA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yu, Y.US Army AFDD, CA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richard, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pengel, K.DNW, Emmeloord, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beaumier, P.ONERA, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2004
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:8
Seitenbereich:Seiten 273-284
Status:veröffentlicht
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 19:32

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.