elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Assessment of dynamic pairwise separation benefits using an Airport-in-a-Lab concept

Knabe, Franz und Holzäpfel, Frank und Schwarz, Carsten Walter (2019) Assessment of dynamic pairwise separation benefits using an Airport-in-a-Lab concept. In: AIAA Aviation 2019 Forum. 2019 AIAA AVIATION Forum Shaping the Future of Flight, 2019-06-17 - 2019-06-21, Dallas, USA. doi: 10.2514/6.2019-3179. ISBN 978-162410589-0.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Today dynamic pairwise separations are considered the last evolutional step of research in order to alleviate the capacity reducing effects of wake-vortex-related aircraft separations. Within the L-bows project we employed DLR German Aerospace Center’s wake vortex prediction and monitoring system WSVBS to predict safe minimum separations between arriving aircraft pairs depending on aircraft parameters and weather conditions. Based on an actual parameter set the dynamic pairwise separation values may be lower than separations from other frameworks. One resulting potential benefit is the possibility to accommodate more actual landings per time unit or to reduce arrival delay if demand is kept unchanged. Compared to other separation rule sets the challenge in utilizing and assessing this benefit is the short forecast lead time of the crucial weather conditions. We developed an assessment of the potential benefits of dynamic pairwise separations using an Airport-in-a-Lab concept. The paradigm of the concept is to combine real world airport data and future concepts in order to demonstrate the benefits in a laboratory environment. The results as exemplary benefits in terms of average arrival delays and their translation into direct cost savings were showing a range of 25% to 43%. Thus benefits were measurable within the Airport-in-a-Lab scenario but their realization in real life will strongly depend on the specific weather situation at an airport and the underlying demand-to-capacity ration for arrivals.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/127372/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Assessment of dynamic pairwise separation benefits using an Airport-in-a-Lab concept
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Knabe, FranzFranz.Knabe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3097-0310NICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, Carsten WalterCarsten.Schwarz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6581-0096NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2019
Erschienen in:AIAA Aviation 2019 Forum
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2019-3179
ISBN:978-162410589-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airport Capacity, Runway Capacity, Wake Vortex
Veranstaltungstitel:2019 AIAA AVIATION Forum Shaping the Future of Flight
Veranstaltungsort:Dallas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2019
Veranstaltungsende:21 Juni 2019
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Luftverkehrskonzepte und Betrieb (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Knabe, Franz
Hinterlegt am:25 Jun 2019 13:33
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.