elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Future Airspace Design by Dynamic Sectorization

Schultz, Michael und Gerdes, Ingrid und Standfuß, Thomas und Temme, Annette (2019) Future Airspace Design by Dynamic Sectorization. In: Air Traffic Management and Systems III Lecture Notes in Electrical Engineering, III. Springer Singapore. doi: 10.1007/978-981-13-7086-1_2. ISBN ISBN 978-981-13-7085-4.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The future airspace has to provide a reliable infrastructure and operational concept to ensure efficient and safe operations considering both flight-centric operations and the integration of new entrants. We propose an approach for a dynamic sectorization to manage the air traffic demand and flow appropriately. Our dynamic sectorization results in enhancements of the current operational structure (less deviation in controller task load) and leads to a significantly lower controller task load for the newly created airspace. Since future 4D trajectory management demands an efficient consideration of operational (e.g., temporally restricted areas), ecological (e.g., contrail prevention), and economic (e.g., functional airspace blocks) constraints, our dynamic sectorization method contributes to the highly flexible use of current and future airspace. In this paper, we provide an overview of several use cases and describe the working principle of our approach: fuzzy clustering of air traffic, Voronoi diagram for initial structures, and evolutionary algorithms for optimization.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/127136/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Future Airspace Design by Dynamic Sectorization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schultz, MichaelMichael.Schultz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4056-8461NICHT SPEZIFIZIERT
Gerdes, IngridIngrid.Gerdes (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Standfuß, ThomasThomas.Standfuss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Temme, AnnetteAnnette.Temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8245-3473NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2019
Erschienen in:Air Traffic Management and Systems III
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:III
DOI:10.1007/978-981-13-7086-1_2
Verlag:Springer Singapore
Name der Reihe:Lecture Notes in Electrical Engineering
ISBN:ISBN 978-981-13-7085-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airspace efficiency � Dynamic sectorization � Clustering � Evolutionary algorithms � Optimization
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Luftverkehrssysteme
Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Gerdes, Ingrid
Hinterlegt am:31 Jul 2019 12:28
Letzte Änderung:18 Nov 2019 09:44

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.