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Aeroacoustics research in Europe: The CEAS-ASC report on 2017 highlights, Contribution: System noise assessment of a tube-and-wing aircraft with geared turbofan engines

Bertsch, Lothar und Wolters, Florian und Heinze, Wolfgang und Pott-Pollenske, Stephan-Michael und Blinstrub, Jason (2019) Aeroacoustics research in Europe: The CEAS-ASC report on 2017 highlights, Contribution: System noise assessment of a tube-and-wing aircraft with geared turbofan engines. Journal of Sound and Vibration, 450, Seiten 175-198. Elsevier. doi: 10.1016/j.jsv.2019.03.006. ISSN 0022-460X.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2019.03.006

Kurzfassung

Short review of DLR and TU Braunschweig application of a simulation process for aircraft design synthesis with integrated noise prediction capabilities. An existing process is upgraded in order to process external data from high-fidelity computation and measurements. Dedicated engine simulation data for a GTF engine and experimental findings for selected high-lift systems are incorporated into the study. Aircraft performance, e.g., direct operating costs, can now directly be compared to the predicted ground noise levels for different aircraft/engine combinations under consideration. The geared turbofan engine has been simulated on board of conventional tube-and-wing aircraft as well as on board of dedicated low-noise vehicles. It is demonstrated, that the combination of noise shielding and the geared turbofan concept is most effective. The most promising low-noise vehicle of the study is equipped with GTF engines that are shielded by the fuselage and the main wing. Consequently, the influence of the airframe noise sources is increased for this vehicle and any modification in order to reduce the airframe noise becomes especially effective. Application of low-noise airframe technologies to this vehicle reduce the overall aircraft noise as received on the ground.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126890/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aeroacoustics research in Europe: The CEAS-ASC report on 2017 highlights, Contribution: System noise assessment of a tube-and-wing aircraft with geared turbofan engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bertsch, LotharLothar.Bertsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2780-2858NICHT SPEZIFIZIERT
Wolters, FlorianFlorian.Wolters (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, WolfgangTU-BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pott-Pollenske, Stephan-MichaelMichael.Pott-Pollenske (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blinstrub, Jasonjason.blinstrub (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1913-0529NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 März 2019
Erschienen in:Journal of Sound and Vibration
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:450
DOI:10.1016/j.jsv.2019.03.006
Seitenbereich:Seiten 175-198
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Enghardt, Larslars.enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:Aeroacoustics research in Europe: The CEAS-ASC report on 2017 highlights
ISSN:0022-460X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:tube-and-wing aircraft, geared turbofan, aircraft noise prediction, PANAM, PrADO
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg , Braunschweig , Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Winkels, Elisabeth
Hinterlegt am:08 Apr 2019 03:37
Letzte Änderung:08 Apr 2019 03:37

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