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COUPLING OF PREDESIGN AND PERFORMANCE TOOLS FOR TRANSIENT AIRCRAFT ENGINE ANALYSES

Vieweg, Maximilian und Klein, Carsten und Reitenbach, Stanislaus und Wolters, Florian und Becker, Richard-Gregor (2018) COUPLING OF PREDESIGN AND PERFORMANCE TOOLS FOR TRANSIENT AIRCRAFT ENGINE ANALYSES. In: COUPLING OF PREDESIGN AND PERFORMANCE TOOLS FOR TRANSIENT AIRCRAFT ENGINE ANALYSES. 31st Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, 09.-14. Sep. 2018, Belo Horizonte, Brasilien.

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Kurzfassung

Aero-engine performance is facing increasing demands with respect to thrust requirements, ratings and operational reliability. By that, it places a heavy burden especially on transient engine behavior. Evaluating this transient performance early in the design process of aero-engines aids to reduce the immense costs accompanied with engine development. For that purpose it is inevitable to integrate predesign and transient performance tools to give a more holistic view of tolerable new engine concepts. In the present paper, a methodology for the direct coupling of preliminary engine design and transient performance via a central data model is presented. This methodology is explored at the example of a high-pressure compressor (HPC) similar to the one used in the IAE V2500 turbofan. Predominant transient performance phenomena such as rotor inertia, heat soakage and tip clearance changes in the turbo-components are captured in this process chain. Furthermore, effects of aerodynamic design changes of the HPC on engine s acceleration are investigated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/126360/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:COUPLING OF PREDESIGN AND PERFORMANCE TOOLS FOR TRANSIENT AIRCRAFT ENGINE ANALYSES
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vieweg, MaximilianMaximilian.Vieweg (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, CarstenCarsten.Klein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reitenbach, Stanislausstanislaus.reitenbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolters, FlorianFlorian.Wolters (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Becker, Richard-GregorRichard.Becker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:11 September 2018
Erschienen in:COUPLING OF PREDESIGN AND PERFORMANCE TOOLS FOR TRANSIENT AIRCRAFT ENGINE ANALYSES
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft Engine, Gas Turbine Performance, Transient Performance, Predesign, Tool coupling, Compressor Design
Veranstaltungstitel:31st Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences
Veranstaltungsort:Belo Horizonte, Brasilien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:09.-14. Sep. 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Vieweg, Maximilian
Hinterlegt am:04 Feb 2019 09:58
Letzte Änderung:04 Feb 2019 09:58

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