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Managing a Data-link Failure of a Single-piloted Airliner during Flight: A System-Theoretic Process Analysis

Schmid, Daniela und Korn, Bernd und Wies, Matthias und Stanton, Neville A. (2019) Managing a Data-link Failure of a Single-piloted Airliner during Flight: A System-Theoretic Process Analysis. 63rd Human Factors and Ergonomics Society (HFES) International Annual Meeting, 2019-10-28 - 2019-11-01, Seattle, WA, USA.

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Kurzfassung

Each modern concept of Single Pilot Operations (SPO) for a commercial airliner in research employs a remote operator such as a pilot or super-dispatcher as support to handle any off-nominal and emergency situation on-board. Hence, a data-link break-up poses a hazard for flight safety. Existing technology from unmanned aviation is transferred to establish a mission management including SPO-specific procedures to handle data-link failures. A predictive System-Theoretic Process Analysis of data-link failures during flight exemplifies how an automated contingency management assessing the data-link's quality alerts the single-pilot to continue safe operations. A complete loss of link requires an emergency landing via autoland that is administered by mission management. Nonetheless, the systems and procedures design(s) to manage data-link contingencies must consider the reliability of other components of the single-piloted airliner.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/125766/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Managing a Data-link Failure of a Single-piloted Airliner during Flight: A System-Theoretic Process Analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmid, DanielaDaniela.Schmid (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8304-2967NICHT SPEZIFIZIERT
Korn, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wies, MatthiasMatthias.Wies (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6514-3211NICHT SPEZIFIZIERT
Stanton, Neville A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2019
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Single Pilot Operations, Data-link Outage, System Theoretic Process Analysis (STPA), Function Allocation, Automation
Veranstaltungstitel:63rd Human Factors and Ergonomics Society (HFES) International Annual Meeting
Veranstaltungsort:Seattle, WA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:28 Oktober 2019
Veranstaltungsende:1 November 2019
Veranstalter :Human Factors and Ergonomics Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Schmid, Daniela
Hinterlegt am:12 Nov 2019 10:18
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:29

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