elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Model and full scale high lift wing wind tunnel experiments dedicated to airframe noise reduction

Dobrzynski, W. und Gehlhar, B. und Buchholz, H. (2001) Model and full scale high lift wing wind tunnel experiments dedicated to airframe noise reduction. Aerospace Science & Technology, 5 (1), Seiten 27-33.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

During landing approach, airframe noise has become a significant contributor to the overall radiated noise from commercial aircraft, when propelled by quiet high-bypass-ratio engines. The major sources of airframe noise are the landing gears and the wing high-lift devices (HLD). In view of European aviation industry to design and build a very large commercial aeroplane, the A3XX, a German National Research Project was initiated, culminating in a series of model- and full scale wind tunnel experiments on HLD. This paper discusses recent results from HLD-studies in the German-Dutch Wind Tunnel (DNW) on a 1/7.5 scaled complete model aircraft and the outer section of an A320 full scale wing, employing farfield microphones, unsteady pressure instrumentation and source localization techniques to quantify airframe noise levels and identify the major aeroacoustic sources. The tests provided a baseline data set for the development of noise prediction schemes. Test results obtained on the full scale wing section revealed the importance of excess noise from construction details of a real wing HLD. Tonal components in scale model flap side-edge surface pressure spectra were found to originate from scale model Reynolds number effects. The acoustic effectiveness of initial noise reduction concepts was assessed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/12437/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2002,
Titel:Model and full scale high lift wing wind tunnel experiments dedicated to airframe noise reduction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dobrzynski, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gehlhar, B.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Buchholz, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Erschienen in:Aerospace Science & Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:5
Seitenbereich:Seiten 27-33
Status:veröffentlicht
Stichwörter:airframe noise, slat noise, flap side-edge noise, aeroacoustic wind tunnel experiments
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Leiser Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Grant, Claudia
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 18:58

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.