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Results from the real-world-laboratory based pilot operation of a demand responsive bus system

Brost, Mascha und Gebhardt, Laura und Steiner, Torsten und Neidhardt, Eric und Brandies, Alexander und Karnahl, Katharina und Ademeit, Anna-Maria (2018) Results from the real-world-laboratory based pilot operation of a demand responsive bus system. European Transport Conference (ETC) 2018, 2018-12-10 - 2018-10-10, Dublin, Irland.

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Kurzfassung

Abstract In the real-world-laboratory in Schorndorf, Germany (www.reallabor-schorndorf.de) a demand-responsive bus system has been developed within the last two years. From March until December 2018, this flexible bus system replaces two standard bus lines. As part of a real-world-laboratory approach, the residents of Schorndorf, as well as other relevant stakeholders have been involved in the project as co-designers to develop a customised public transport system that meets the requirements of all types of users in the mid-sized town near Stuttgart. To be able to waive bus-stops and timetables, an app-based booking-system has been installed. Users can choose a desired pick-up point and time. The system then computes an optimal route and offers a nearby pick-up point and a pick-up time. In order to avoid exclusion of residents without smartphone a hotline is established to allow phone bookings. From March 2018 on, the new bus system runs within a pilot operation. During the pilot, citizens are continuously involved in the testing and evaluation of the bus system in order to further improve the service. In the proposed publication, first results from the pilot operation will be presented. These include the results of selected key performance indicators (KPIs) from a user survey. Examples for KPIs are overall ratings of the bus system, the evaluation of the booking system and the comparison to the conventional bus system. The real-world-laboratory in Schorndorf represents a new methodological approach to create, implement and operate a demand-responsive public transport system. The publication attempts to share experiences made in the project and gives specific recommendations for similar approaches.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/123300/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Results from the real-world-laboratory based pilot operation of a demand responsive bus system
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brost, Maschamascha.brost (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gebhardt, LauraLaura.Gebhardt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0167-8481NICHT SPEZIFIZIERT
Steiner, TorstenTorsten.Steiner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neidhardt, EricEric.Neidhardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brandies, AlexanderAlexander.Brandies (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1604-4748NICHT SPEZIFIZIERT
Karnahl, Katharinakatharina.karnahl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ademeit, Anna-Mariaanna-maria.ademeit (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 Oktober 2018
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:on-demand Bussystem, demand-responsive Transport, DRT, Reallabor
Veranstaltungstitel:European Transport Conference (ETC) 2018
Veranstaltungsort:Dublin, Irland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Dezember 2018
Veranstaltungsende:10 Oktober 2018
Veranstalter :Association for European Transport (AET)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Energie und Verkehr (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugsysteme und Technologiebewertung
Institut für Verkehrsforschung > Mobilität und urbane Entwicklung
Institut für Verkehrssystemtechnik > Institutsprojekt und Anlagenmanagement
Institut für Verkehrssystemtechnik > Intermodalität und ÖPNV
Institut für Verkehrssystemtechnik > Human Factors
Institut für Verkehrssystemtechnik > Systemfunktionsentwicklung
Hinterlegt von: Brost, Mascha
Hinterlegt am:05 Dez 2018 12:51
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:27

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