elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Making Multi-team Systems More Adaptable by Enhancing Transactive Memory System Structures – The Case of CDM in APOC

Schulze Kissing, Dirk und Bruder, Carmen und Carstengerdes, Nils und Papenfuß, Anne (2019) Making Multi-team Systems More Adaptable by Enhancing Transactive Memory System Structures – The Case of CDM in APOC. In: International Conference on Human Systems Engineering and Design, Seiten 215-220. Springer Nature Switzerland AG. International Conference on Human Systems Engineering and Design: Future Trends and Applications, 2018-10-25 - 2018-10-27, Reims, Frankreich. doi: 10.1007/978-3-030-02053-8_33. ISBN 978-3-030-02052-1. ISSN 2194-5357.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-02053-8_33

Kurzfassung

The DLR project ‘Inter Team Collaboration’ (ITC) aims to provide systems engineers with tools and human factors concepts that allow a systemic access to the social side of socio-technical systems. A main design question for implementing Collaborative Decision Making (CDM) in APOC is how to induce collaborative decision making in a dynamic environment of ATM to make it more adaptive and resilient. Our main assumption is that the establishment of a Transactive-Memory System (TMS) is the basic predisposition for a successful implementation of intensive CDM. A TMS reflects linkages across MTS boundaries. Assumedly, its emergence is a function of social structures (like motives), but also of communication structures. The MTS is conceptualized as a nonlinear dynamical system (NDS), where CDM is conceived as an attractor to system-behavior. Recurrence analyses on behavioral data assessed within Human-in-the-Loop-experiments will be applied to identify MTS transition phases in reaction to perturbations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/123133/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Making Multi-team Systems More Adaptable by Enhancing Transactive Memory System Structures – The Case of CDM in APOC
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schulze Kissing, Dirkdirk.schulze-kissing (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6626-9382NICHT SPEZIFIZIERT
Bruder, CarmenCarmen.Bruder (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2638-2361NICHT SPEZIFIZIERT
Carstengerdes, NilsNils.Carstengerdes (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4056-1502NICHT SPEZIFIZIERT
Papenfuß, AnneAnne.Papenfuss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0686-7006138450095
Datum:2019
Erschienen in:International Conference on Human Systems Engineering and Design
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-030-02053-8_33
Seitenbereich:Seiten 215-220
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Ahram, TareqInstitute for Advanced Systems EngineeringNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karwowski, WaldemarUniversity of Central FloridaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Taiar, RedhaUniversite de Reims Champagne-ArdenneNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature Switzerland AG
Name der Reihe:Advances in Intelligent Systems and Computing
ISSN:2194-5357
ISBN:978-3-030-02052-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human factors Systems engineering APOC Collaborative Decision Making Multi Team System Transactive Memory System Nonlinear Dynamic System
Veranstaltungstitel:International Conference on Human Systems Engineering and Design: Future Trends and Applications
Veranstaltungsort:Reims, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 Oktober 2018
Veranstaltungsende:27 Oktober 2018
Veranstalter :CHU-Université de Reims Champagne-Ardenne, France
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Schulze Kissing, Dr. Dirk
Hinterlegt am:14 Nov 2018 10:41
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:27

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.