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Experimental Study of Advanced Helmholtz Resonator Liners with Increased Acoustic Performance by Utilising Material Damping Effects

Dannemann, Martin und Kucher, Michael und Kunze, Eckhart und Modler, Nils und Knobloch, Karsten und Enghardt, Lars und Sarradj, Ennes und Höschler, Klaus (2018) Experimental Study of Advanced Helmholtz Resonator Liners with Increased Acoustic Performance by Utilising Material Damping Effects. Applied Sciences, 8 (10), Seite 1923. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app8101923. ISSN 2076-3417.

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Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2076-3417/8/10/1923

Kurzfassung

In aero engines, noise absorption is realised by acoustic liners, e.g., Helmholtz resonator (HR) liners, which often absorb sound only in a narrow frequency range. Due to developments of new engine generations, an improvement of overall acoustic damping performance and in particular more broadband noise absorption is required. In this paper, a new approach to increase the bandwidth of noise absorption for HR liners is presented. By replacing rigid cell walls in the liner’s honeycomb core structure by flexible polymer films, additional acoustic energy is dissipated. A manufacturing technology for square honeycomb cores with partially flexible walls is described. Samples with different flexible wall materials were fabricated and tested. The acoustic measurements show more broadband sound absorption compared to a reference liner with rigid walls due to acoustic-structural interaction. Manufacturing-related parameters are found to have a strong influence on the resulting vibration behaviour of the polymer films, and therefore on the acoustic performance. For future use, detailed investigations to ensure the liner segments compliance with technical, environmental, and life-cycle requirements are needed. However, the results of this study show the potential of this novel liner concept for noise reduction in future aero-engines.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/122996/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:The financial support of the work in the framework of the LuFo V-2 project LaKS (noise absorbing composite structures) by the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (contract number 20E1502A) based on a decision of the German Bundestag is gratefully acknowledged.
Titel:Experimental Study of Advanced Helmholtz Resonator Liners with Increased Acoustic Performance by Utilising Material Damping Effects
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dannemann, MartinILK, TU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kucher, MichaelILK, TU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kunze, EckhartILK, TU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Modler, NilsILK, TU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, Larslars.enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sarradj, EnnesTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Höschler, KlausBTU Cottbus-SenftenbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Oktober 2018
Erschienen in:Applied Sciences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:8
DOI:10.3390/app8101923
Seitenbereich:Seite 1923
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2076-3417
Status:veröffentlicht
Stichwörter:novel liners, aero-acoustics, aero-engines, acoustic damping
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt)
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: Knobloch, Dr. Karsten
Hinterlegt am:12 Nov 2018 09:15
Letzte Änderung:14 Dez 2019 04:24

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